Вишківська В. Б.Кондратенко Л. І.Патлайчук О. В.Малінка О. О.Vyshkivska V. B.Kondratenko L. S.Patlaichuk O. VMalinka О. O.2024-09-052024-09-052022DOI https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2022.87.04ISSN 2311-5491https://eir.nuos.edu.ua/handle/123456789/8689Студентоцентроване навчання як фактор удосконалення системи професійної підготовки у закладах вищої освіти = Student-centered education as a factor of improving the professional training system in Institutions of higher education / В. Б. Вишківська, Л. І. Кондратенко, О. В. Патлайчук, О. О. Малінка // Науковий часопис НПУ. Сер. 5 Педагогічні науки: реалії та перспективи. – Київ : Гельветика, 2022. – Вип. 87. – С. 20–24.У статті розкрито сутність «студентоцентрованого навчання» як нової парадигми організації освітнього процесу у вищій школі. Обґрунтовано, що впровадження студентоцентрованого навчання забезпечує автономність особистості студента, гнучкість освітньої траєкторії, систематичний моніторинг якості освітніх послуг, підвищує мотивацію студентів до навчання та саморефлексії, сприяє формуванню суб’єктної позиції студента і створює умови для гармонійного розвитку особистості. Доведено, що студентоцентроване навчання вимагає його персоналізації та цифровізації як необхідних факторів удосконалення системи підготовки фахівців у ЗВО. З’ясовано, що персоналізація передбачає такий спосіб проектування та реалізації освітнього процесу, у якому студент виступає суб’єктом навчальної діяльності, що визначає його здатність до аналізу та проектування своєї діяльності, самостійних дій в умовах невизначеності, прагнення до самовдосконалення (самопізнання, самоконтролю, самооцінки, саморегуляції та саморозвитку) і прагнення творчої самореалізації. За допомогою своєї активності особи стість когнітивно, теоретично або практично моделює, структурує простір своєї взаємодії зі світом, організує його, зберігаючи при цьому свою автономність. Обґрунтовується висновок, згідно з яким трансформація професійної підготовки, що відбувається в даний час, передбачає: вироблення нових концептуальних та організаційно-управлінських підходів до формування системи профе сійної підготовки фахівців; розроблення відповідних цифровій реальності форм та напрямів педагогічної освіти (інтеграція з глобальним інформаційним відкритим освітнім простором, вільний доступ до світових цифрових ресурсів, задоволення освітніх потреб студентів в цифрових продуктах), оновлення її змістового компоненту.ukстудентоцентроване навчаннястудентоцентрований підхідперсоніфіковане навчанняцифрові зація навчанняуправлінняпрофесійна підготовкаstudent-centered learningstudent-centered approachpersonalized learningdigitalization of learningmanagementtrainingСтудентоцентроване навчання як фактор удосконалення системи професійної підготовки у закладах вищої освітиArticle