Зівенко О. В.Митрофанов о.Проскурін А.Познанський А.2024-06-282024-06-2820221729-3774https://eir.nuos.edu.ua/handle/123456789/8472У роботі проведено експериментальне дослідження величини потужності механічних втрат прототипу роторно-поршневого двигуна з шарнірно-кулачковим механізмом трансформації руху, яке було спрямоване на вирішення проблеми підвищення ефективності перетворення енергії. Експериментально встановлено, що найбільшою складовою потужності механічних втрат у роторно-поршневому двигуні з шарнірно-кулачковим механізмом перетворення руху є втрати на тертя. Залежно від частоти обертання вони становлять близько 68,4...74,4 % загальних втрат. Визначено вплив частоти обертання ротора на сумарну зміну потужності механічних втрат та її складових (збільшення обертів у 3,75 рази призводить до збільшення потужності механічних втрат у 3,3 рази). Встановлено, що частота обертання ротора неоднаково впливає на силові складові механічних втрат. Так, збільшення обертів у 3,75 рази призводить до збільшення втрат на тертя в 3,0 рази, а складової втрат на такти накачування в 4,1 рази. Встановлено, що збільшення тиску робочого тіла в 2,0 рази сприяє збільшенню механічного ККД роторно-поршневого двигуна в 1,1 рази. При цьому встановлено, що раціональний діапазон швидкостей, який відповідає максимальним значенням механічного коефіцієнта корисної дії, незалежно від тиску робочого середовища, становить 800...1200 хв–1. Отримані експериментальні дані з дослідження величини потужності механічних втрат у вигляді аналітичної моделі впливу основних робочих параметрів роторно-поршневого двигуна з шарнірно-кулачковим механізмом перетворення руху в механічний ККД були узагальнені. Отримані тут результати можуть дати змогу попередньо оцінити втрати при перетворенні енергії на етапі проектування та побудувати роторно-поршневий двигун для різних цілей.rotary piston enginecompressed working fluiddegree of fillingpower of mechanical lossesDetermining the power of mechanical losses in a rotary-piston engineArticle