Korol, Yu. M.Liubytska, N. G.Король, Ю. М.Любицька, H. Г.2019-12-022019-12-022018https://eir.nuos.edu.ua/handle/123456789/2740Korol, Yu. M. Devices for maintenance of comfortable working conditions in floating docks = Дослідження буксирувального опору пасажирських катамаранів за допомогою CFD-моделювання / Yu. M. Korol, N. G. Liubytska // Shipbuilding & Marine Infrastructure. – 2018. – № 1 (9). – P. 144–148.The towing resistance of the projects AVP 07, AVP 07m, AVP 09 and AVP 11 has been studied in accordance with the needs of Artel LLC. The AVP 07m differs from the AVP 07 by the shape of the bottom at the aft end; thus, the impact of this shape on resistance is assessed. For the AVP 09 with non-standard, simplified contours, its towing resistance is esti¬mated and its performance characteristics are defined. For the AVP 11 project, the effect of lat¬eral clearance on its towing resistance is studied. The main research method is CFD modeling.Відповідно до потреб ТОВ «Артіль» проводилося дослідження буксирувального опору проектів AVP 07, AVP 07м, АПВ 09 і AVP 11. Для AVP 07м, яке відрізняється від AVP 07 формою днища в кормовій частині виконувалася оцінка впливу цієї форми на опір. Для AVP 09 з нестандартними, спрощеними обводами, визначався буксирувальний опір і оцінка ходових якостей. Для проекту AVP 11 досліджувався вплив поперечного кліренсу на буксирувальний опір. Основним методом дослідження служить CFD-моделювання.othertowing resistanceinfluence of the hull shape parametersCFD modelingбуксирувальний опірвплив параметрів форми корпусуCFD- моделюванняDevices for maintenance of comfortable working conditions in floating docksДослідження буксирувального опору пасажирських катамаранів за допомогою CFD-моделюванняOther