Дибач, І. Л.Dybach, I.2022-01-272022-01-2720192307-5740https://eir.nuos.edu.ua/handle/123456789/5010Дибач, І. Л. Когнітивні ознаки процесу управління якістю освітніх послуг закладам вищої освіти = Cognitive features of the quality management process of higher education institutions / І. Л. Дибач // Вісн. ХНУ. Сер. Економічні науки. – Хмельницький : ХНУ, 2019. – № 6, т. 1. – С. 51–55.Трансформації в освітянській сфері висувають нові вимоги до якості освітніх послуг, що надаються вітчизняними закладами вищої освіти. Неоднозначність у тлумаченні природи управління якістю освітніх послуг обумовило мету роботи – розробка когнітивних ознак процесу управління якістю послуг у сфері вітчизняної вищої освіти, що дозволить опрацювати процеси менеджменту якості вищої освіти. При проведенні дослідження викор истано системний та ситуаційний підхід, а також когнітивні, концептуальні, евристичні методи, методи аналізу та синтезу. Об’єктом дослідження виступають процеси управління якістю освітніх послуг вітчизняних закладів вищої освіти, предметом дослідження є сутність, зміст та когнітивні особливості процесу управління якість освітніх послуг. В статті з’ясовано, що відповідно до міжнародних та національних стандартів формування та удосконалення якості освітніх послуг ЗВО відбувається за рахунок трьох основних підсистем: внутрішнього забезпечення якості, зовнішнього забезпечення якості та забезпечення незалежної діяльності Національного агентства з забезпечення якості вищої освіти та незалежних установ оцінювання. Встановлено, що першочерговою задачею аналіз у якості вищої освіти є виявлення чинників, які впливають на рівень розвитку людського, соціального й інтелектуального капіталу, що формується за допомогою інститутів вищої освіти. В роботі систематизовано основні напрями, методологічні і методичні підходи до аналіз у складних об’єктів, які передбачають наявність різних типів інформаційно-статистичних та аналітичних баз даних і метаданих щодо основних індикаторів якості вищої освіти. Визначено три типи класифікацій у ґрунтовному аналізі якості освітніх послуг: основні сфери реалізації освітніх послуг з урахуванням середовища існування соціуму; основні стейкхолдери, які зацікавлені у реалізації певних цілей закладів вищої освіти; основні види діяльності організації, які забезпечують реалізацію її ключових цілей і функцій. Сформульовано об’єкти аналізу якості освітніх послуг закладів вищої освіти на ринку праці: задоволеність споживачів; якість інституційного середовища; результативність діяльності; якість постачальників.ukзаклади вищої освітиосвітні послугикогнітивні ознакиметоди оцінки якості освітиhigher educ ation institutionseducational servicescognitive featuresmethods of assessing the quality of educationКогнітивні ознаки процесу управління якістю освітніх послуг закладам вищої освітиArticle