Дмитрук, І. М.Dmytruk, I. M.2022-01-182022-01-182020DOI https://doi.org/10.32837/apdp.v0i85.18282309-818X (Print)2664-6269 (Online)https://eir.nuos.edu.ua/handle/123456789/4936Дмитрук, І. М. Правові інструменти впровадження децентралізації в Україні = Legal instruments for the implementation of decentralization in Ukraine / І. М. Дмитрук // Актуальні проблеми держави і права : зб. наук. пр. НУ "ОЮА". – Одеса : Гельветика, 2020. – Вип. 85. – С. 77–82. – Режим доступу: http://www.apdp.in.ua/v85/11.pdfДосліджується впровадження та посилення таких правових інститутів, як місцевий референдум та адміністративний договір на теперішньому етапі децентралізації в Україні. Проводиться аналіз нормативно-правової бази, в результаті якого формуються висновки про відсутність достатнього правового регулювання місцевого референдуму. Це суперечить нормам Конституції України. Референдум повинен існувати в демократичному суспільстві, адже він може бути використаний як противага рішенням органів державної влади та місцевого самоврядування, які інколи піддаються суперечливим мотиваціям найбільш активними громадянами. Місцевий референдум допоможе жителям громади легітимізувати свої рішення безпосередньо. Установча влада в Україні належить до виключного права українців. Тому в найближчі терміни необхідно прийняти закон "Про місцеві референдуми", щоб ввести в українське законодавство ключовий інструмент демократії та підкріпити норми Конституції не формальними положеннями, а дієвими кроками. Адміністративний договір, як інструмент договірного врегулювання правових відносин, що можуть скластися чи складатимуться з органами влади та територіальною громадою, потребує частішого використання на практиці. Причиною виникнення адміністративного договору може бути як закон, де чітко мають встановлюватися умови таких правових відносин, так і рішення ради про делегування публічно-владних управлінських функцій для розмежування компетенції чи визначення порядку взаємодії між суб’єктами владних повноважень, для перерозподілу або об’єднання бюджетних коштів у випадках визначених законом, замість видання індивідуального акта, для врегулювання питань надання адміністративних послуг. Тут договір постає як необхідність врегулювання правових відносин між суб’єктами цих відносин, один із яких є суб’єкт публічного права. Правова природа таких договорів є досить дискусійна. Використання адміністративного договору прискорить ефективну діяльність територіальних громад і органів державної влади та спричинить їх до значно оперативнішого впровадження прийнятих рішень у життя. Не можливо впроваджувати процеси децентралізації без розширення правових інструментів, які мають бути справедливо ввірені саме народу.ukтериторіальна громадамісцевий референдумадміністративний договірпублічно-владні функціїадміністративні послугиterritorial communitylocal referendumadministrative agreementpublic authority functionsadministrative servicesПравові інструменти впровадження децентралізації в УкраїніArticle