Матвієнко, Людмила ВолодимирівнаСонечко, Ольга Сергіївна2023-03-132023-03-132023979-8-88955-787-6https://eir.nuos.edu.ua/handle/123456789/6597Матвієнко, Л. В. Особливості розвитку української освіти та науки в умовах військової агресії РФ (2014-2023 рр.) / Л. В. Матвієнко, О. С. Сонечко // Proceedings of the III International Scientific and Theoretical Conference "Scientific forum: theory and practice of research". – Valencia, 2023. – P. 196–197.Однією з країн, чий освітній досвід є дуже актуальним на даний момент, є Україна. З 2014 року вона зазнала російської військової агресії, втративши значну частину свого промислового, економічного, а також освітнього потенціалу. У лютому 2022 року російська агресія повторилася зі значно більшим масштабом та відповідними наслідками. З військовими руйнуваннями, окупацією частини територій та продовженням війни українська система освіти також мала досвід навчання під час пандемії COVID-19. Європейські країни не стикалися з викликами такого масштабу після війни на Балканах у 1990-х роках, тому український приклад може бути корисним для визначення багатьох проблемних питань, щодо яких існували розбіжності в інтерпретаціях. Сучасні тенденції глобалізації здійснюють неоднозначний вплив на процес освіти. Водночас вища освіта відповідає за збереження незалежного світогляду та цілісності нації. У реаліях війни важливо використовувати принцип мови науки, а не мови упереджень чи стереотипів. Під поняттям мови науки розуміється спеціальний інструмент для формування та поширення знань у навчальному та академічному просторі, який ґрунтується на принципах поваги до кожного учасника процесу навчання та спілкування, критичного та логічного мислення, всебічності. пояснення суджень і широке використання інструментів перевірки. На відміну від міфології чи релігії, які вимагають беззаперечної віри, наука за самою своєю природою помітно тяжіє до формування знання, істинність останнього може бути обґрунтована чи спростована раціонально чи емпірично. Зважаючи на цю тезу, ми вважаємо, що освіта і наука завжди нероздільні. У ситуації, коли освіта втрачає свою наукову частину, вона в будь-який момент може набути антигуманістичних проявів. Отже, через нерозривність понять науки та освіти актуальним є дослідження стану, проблем, перспектив функціонування освіти та науки на фоні розгортання бойових дій. Мета статті – проаналізувати розвиток української освіти і науки в умовах глобальних викликів і воєнної агресії, визначити основні результати, проблеми та перспективи освітньої сфери України в майбутньому. Отже, основними питаннями, які розглядатимуться у статті, є: аналіз сучасного стану освіти та науки, характеристика концепції постправди як виклику сучасної української гуманітаристики на тлі російської агресії, аналіз проблем і шляхів подолати їх у сферах освіти і науки.ukОсобливості розвитку української освіти та науки в умовах військової агресії РФ (2014-2023 рр.)Thesis