Воінов О. П.Личко Б. М.Самохвалов В. С.Шостак В. П.Voinov Olexandr P.Lychko Bogdan M.Samokhvalov Viktor S.Shostak Volodymyr P.2024-05-202024-05-2020242311-3405 (Print)2313-0415 (Online)https://eir.nuos.edu.ua/handle/123456789/8290Про можливість скорочення рейсових витрат палива транспортними суднами шляхом часткового оновлення їх енергоустановок = About possibility of reduction of flight fuel costs by transport vessels through partial upgrading of their energy installations / О. П. Воінов, Б. М. Личко, В. С. Самохвалов, В. П. Шостак // Зб. наук. пр. НУК. – Миколаїв : Гельветика, 2024. – № 1 (494). – С. 35–41.Останнім часом істотно зросла інтенсивність морських транспортних перевезень. Тому зріс і шкідливий вплив суднових енергоустановок на зовнішнє середовище. Актуальним є пошук та використання шляхів підвищення паливної та екологічної ефективності функціонування суднових пропульсивних (рухових) установок. Метою дослідження є розкриття потенційних можливостей оновлення (повного чи часткового) суднового енергетичного обладнання з метою зниження витрат палива і, як наслідок, шкідливих викидів у морське довкілля. Виконання надлишкового та повного оновлення економічно та організаційно сьогодні неможливе. Використаною методикою дослідження став системно-структурний підхід до зниження витрат палива і викидів оксидів з відхідними газами транспортних суден протягом їх експлуатації. Результатом роботи став аналіз часткового оновлення зношеного, в певній мірі, суднового енергетичного обладнання, в аспекті підвищення паливної економічності та екологічної складової технологічної ефективності суднової енергетичної установки. Часткове оновлення енергетичного обладнання є комплексом програмних заходів, що доповнюють програму заходів її технічного обслуговування. До нього входить налагодження режиму роботи елементів суднових енергоустановок та системи автоматичного управління ними, нормалізація стану та корекція налаштування вузлів допоміжного обладнання, з можливістю ремонту або заміни гранично зношених деталей. Наукова новизна складається з системного аналізу оновлення енергоустановок як засобу зниження рейсових і питомих витрат палива та викидів оксидів з відхідними газами протягом експлуатації судна. Практична значимість полягає в необхідності підсилити, на директивній основі, та формалізувати процедури часткового оновлення суднового енергетичного обладнання з метою скорочення рейсових й питомих витрат палива, а, значить і викидів оксидів з відхідними газами дизелів.ukвитрати паливасуднова енергоустановкапропульсивний комплексшорсткість корпусу суднаекологічна ефективністьчасткове оновленняfuel consumptionship power plantpropulsion complexenvironmental efficiencypartial renewalПро можливість скорочення рейсових витрат палива транспортними суднами шляхом часткового оновлення їх енергоустановокAbout possibility of reduction of flight fuel costs by transport vessels through partial upgrading of their energy installationsArticle