Крамаренко І. С.Надточій І. І.Гришина Н. В.Kramarenko IrynaNadtochii IrynaHryshyna Nataliya2025-01-312025-01-312024DOI: https://doi.org/10.32782/2523-4803/74-1-82523-4803 (Print)2707-1103 (Online)https://eir.nuos.edu.ua/handle/123456789/9721Крамаренко, І. С. Тактичне управління персоналом у системі економічної безпеки суб’єктів е-комерції = Tactical personnel management in the system of economic security of e-commerce entities / І. С. Крамаренко, І. І. Надточій, Н. В. Гришина // Вчені записки ТНУ ім. В. І. Вернадського. Сер. Економіка і управління. – Київ, 2024. – Т. 35 (74), № 1. – С. 48–54.Метою написання статті є формування тактичного управління персоналом у системі економічної безпеки суб’єктів е-комерції при розроблені маркетингової стратегії. Здійснено аналіз розвитку суб’єктів е-бізнесу в Україні, що показав на зростання динаміки кількості діючих суб’єктів господарювання роздрібна торгівля, кількості зайнятих й найманих працівників, що здійснюється фірмами поштового замовлення або через мережу Інтернет. Проаналізовано, що за останні десять років кількість діючих суб’єктів господарювання, які займаються електронною комерцією зросла в 4 рази, з 7486 одиниць у 2012 році до 30804 одиниць у 2022 році. Відповідну тенденцію за цей період має кількість фізичних осіб-підприємців, що у структурі кількості діючих суб’єктів господарювання роздрібна торгівля, що здійснюється фірмами поштового замовлення або через мережу Інтернет в 2022 році становлять 98,1 %. Аналіз кількості зайнятих працівників у сфері електронної торгівлі показав, що їх кількість зросла у 3,1 разів, а кількість найманих працівників у 1,7 разів. Не дивлячись на незначне скорочення у 2022 році кількості зайнятих та найманих працівників у сфері електронної торгівлі, можна спрогнозувати тенденцію подальшого зростання за рахунок все більшої популярності та збільшення доступності до інструментів цифрової економіки. Обґрунтовано, що при формуванні маркетингової стратегії суб’єктів е-комерції обов’язково необхідно враховувати роль тактичного управління персоналом на засадах постійного навчання, перекваліфікації й удосконаленні навиків, що забезпечить, в свою чергу, підвищенню системи економічної безпеки. Запропоновано розроблення програми розвитку торгівлі в мережі інтернет, що враховує необхідність у спеціалістах торгівлі через електрону пошту, TikTok, Instagram, YouTube, Facebook, веб-сайти. Визначено, що обов’язковим інструментом оцінювання виконання програми є формування системи показників ефективності. Відповідні показники ефективності повинні враховувати ступінь ризику та загроз для системи економічної безпеки суб’єктів е-комерції з можливістю їх подальшої мінімізації впливу, що формує напрям подальших досліджень.ukтактичне управлінняуправління персоналомекономічна безпекаінструментицифрова економіка та суспільствое-комерціяtactical managementpersonnel managementeconomic securitytoolsdigital economy and societye-commerceТактичне управління персоналом у системі економічної безпеки суб’єктів е-комерціїTactical personnel management in the system of economic security of e-commerce entitiesArticle