Некрасов В. О.Астахова А. О.Nekrasov Valeriy O.Astakhova Alina O.2024-12-132024-12-132024DOI https://doi.org/10.15589/znp2024.3(496).42311-3405 (Print)2313-0415 (Online)https://eir.nuos.edu.ua/handle/123456789/9332Некрасов, В. О. Метод вибору оптимальної форми корпусу парусної яхти за критерієм мінімуму опору води = Method of sailing yacht optimal hull form selecting according to the criterion of minimum resistance of water / В. О. Некрасов, А. О. Астахова // Зб. наук. пр. НУК. – Миколаїв : Гельветика, 2024. – № 3 (496). – С. 26–32.Серед трьох традиційних етапів проектування суден – концептуального, технічного та робочого, підвищена увага у даний час приділяється концептуальному (дослідницькому) проектуванню. Пояснюється це необхідністю попереднього відшукання потрібних показників ефективності проектованого судна, які на наступних етапах проектування становяться основними цілями реалізації проектного рішення. Методами, за допомогою яких на етапі концептуального проектування здійснюється пошук судна з необхідною ефективністю, є варіантний або оптимізаційний метод вибору його головних елементів. У зв'язку з тим, що на етапі концептуального проектування, як правило, функціональні зв'язки між головними елементами та показниками ефективності відсутні, ці зв'язки або моделюються, або використовуються ті, що отримані в результаті обробки статистичних даних щодо плаваючих суден та проведення серійних модельних випробувань. Метою цієї роботи є складання методу вибору оптимальних параметрів форми корпусу парусних яхт на основі використання регресійних рівнянь, отриманих за результатами серійних експериментальних досліджень ходовості яхт у дослідних басейнах. Для реалізації мети побудовано формулювання оптимізаційної задачі вибору оптимальних параметрів форми корпусу яхти та приведено метод її розв’язання. В цієї задачі: в якості критерія оптимальності обрано мінімум опору води руху яхти, система незалежних змін побудована такім чином, щоб достатньо повно врахувати особливості впливу форми корпусу на опір води, а система обмежень – щоб виявляти таку область рішень, яка забезпечує мінімальні значення опору води в усьому діапазоні можливих швидкостей руху яхти, від малих до великих. У якості методу розв'язання оптимізаційної задачі обрано метод узагальненого редукованого градієнта. Приведено приклади розв’язання оптимізаційної задачі, які розкривають вказані особливості її формулювання. Показано ефективність використання запропонованої оптимізаційної задачі під час вибору головних елементів яхт на стадіях їх концептуального проектування.ukвітрильна яхтаходовість яхтиоптимізаційна задача мінімуму опоруметод вибору параметрів форми корпусуsailing yachtthe propulsion of the yachtoptimization problem of minimum resistancethe method of choosing the parameters of the body shapeМетод вибору оптимальної форми корпусу парусної яхти за критерієм мінімуму опору водиMethod of sailing yacht optimal hull form selecting according to the criterion of minimum resistance of waterArticle