Mykhaylov, Borys N.Михайлов, Б. М.2022-10-112022-10-112022https://doi.org/10.15589/znp2022.2(489).12311-3405 (Print)2313-0415 (Online)https://eir.nuos.edu.ua/handle/123456789/6227Mykhaylov, B. N. Transport vessels construction side defence when collision = Конструктивний бортовий захист транспортних суден при зіткненнях / B. N. Mykhaylov // Зб. наук. пр. НУК. – Миколаїв : НУК, 2022. – № 2 (489). – С. 3–10.Суднобудiвники всього світу намагаються збiльшити безпеку на водному транспортi у всіх напрямках та сферах діяльності, тому безпека суден при зіткненнях є одним з них i дуже важлива. Робота присвячена проблемі бортовий конструктивної безпеки при зіткненнях. Представлено розвиток iдеї конструкції пiдпалубної цистерни зi збiльшеною шириною у верхнiй частинi бортового перекриття (в порiвняннi з шириною подвiйного борту на рiвнi ватерлiнiї). Це дає можливiсть не тiльки збiльшити енергiю руйнування пiд час зiткнення майже для всiх типiв судiв, але для деяких, як контейнеровози, збiльшити палубну вантажомiсткiсть (у разi вiдсутностi дефiциту стiйкостi) i результати розрахунків цiєї конструкції. Також наведено результати розрахунків пропонованого бортового тросового енергопоглинаючого пристрою за спеціалізованою програмою на базі МКЕ. Об’єкт дослідження –енергопоглинаюча конструкція пiдпалубної цистерни зi збiльшеною шириною у верхнiй частинi бортового перекриття та можливiсть цієї нової конструкції витримувати 120 тон питомого контейнерного навантаження вiд додаткового ряду контейнерiв на кожен борт контейнеровоза. На додаток – бортовий тросовий енергопоглинаючий пристрiй, який при зіткненнях також може бути елементом конструктивного захисту. Актуальність даної тематики – безпеки суден при зіткненнях, обумовлена великими щорічними втратами при таких видах аварій. Щорічно гине при зіткненнях понад двадцять великих суден і десятки отримують серйозні пошкодження, завдаючи тим самим величезної моральної, економічної та екологічної шкоди. Пропонованi конструкція енергопоглинаючої пiдпалубної цистерни зi збiльшеною шириною у верхнiй частинi бортового перекриття та бортового тросового енергопоглинаючого пристрою при зіткненні руйнуватимуться в першу чергу, споживаючи певну кiльксть загально енерiї iї удару, збiльшуючи безпеку суден та зменшуючи ймовiрнi збитки. Цi конструкцiї можуть бути використанi для пiдвищення конструктивної безпеки суден при зіткненні як для нових проектованих, так i для модернiзацїi iснуючих. Mета – збільшення конструктивної безпеки транспортних суден при зіткненнях на основі використання концепції конструкції з розширеною пiдпалубною цистерною та запропонованого енергопоглинаючого бортового тросового пристрою. Методика – аналітична, чисельна. Результати – запропоновані аналітична формула оцінки енергії руйнування бортового тросового пристрою та результати прикладу його розрахунку на ЕОМ, а також розрахунок конструкції бортового перекриття з додатковим рядом контейнерiв. Наукова новизна. Запропоновані нові напрямки розвитку конструктивної безпеки транспортних суден при зіткненнях. Висновки. В результаті проведеної роботи була підтверджена можливість використання бортового тросового енергопоглинаючого пристрою та розміщення додаткових контейнерiв на пiдпалубнiй цистернi зi збільшеною шириною у районi верхнiй палуби. Практична значимість. Використання результатів роботи на практиці може збільшувати конструктивну безпеку транспортних суден при зіткненнях та зменшити загальнi збитки для людей, суден, вантажiв та навколишнього середовища.enshipsideconstruction defensecollisionenergy consuming deviceсуднобортконструктивний захистзіткненняенергопоглинаючий пристрійTransport vessels construction side defence when collisionArticle