Трунін, К. С.Trunin, Kostіantyn S.2021-10-282021-10-2820212311–3405 (Print)2313-0415 (Online)https://eir.nuos.edu.ua/handle/123456789/4515Трунін, К. С. Застосування спеціального моделюючого комплексу для проєктування морських прив’язних систем з гнучкими зв’язками = Using of spеcial modeling’s complex for designing of Marine Tethered System with Flexible Links / К. С. Трунін // Зб. наук. пр. НУК. – Миколаїв : НУК, 2021. – № 1 (484). – С. 14–23.Анотація. Однією з технічних проблем у проєктуванні МПС з ГЗ є раціональний вибір розрахункових навантажень. Експериментальні (натурні) випробування з дослідження навантажень, які діють на елементи МПС, є переважними, незважаючи на їх складність та трудомісткість. Однак такі експерименти є доволі витратними та потребують великих зусиль з їх організації, підготовки та проведення. Вирішенням такої проблеми може бути створення спеціального моделюючого комплексу (СМК) для проєктування МПС з ГЗ, який базується на математичній моделі (ММ) динаміки ГЗ МПС та МПС з ГЗ. У статті розглянуто проблеми та теоретичні основи створення моделюючого комплексу для проєктування МПС з ГЗ з використанням ММ та комп’ютерної програми (КП) динаміки ГЗ МПС та МПС з ГЗ на прикладі ПБС. Показано можливість їх використання практично для всіх видів МПС з ГЗ, а також моделювання можливих аварійних режимів роботи. СМК дає можливість проводити модельний експеримент не звертаючись до фізичного експерименту. При цьому можливе моделювання різних режимів роботи МПС з ГЗ, яка проєктується, як екстремальних, так і аварійних. Такі режими буває дуже складно створити в природних умовах, іноді це може бути небезпечним для судна-буксирувальника (СБ) МПС, екіпажу та персоналу і в найкращому випадку призведе до матеріальних втрат. Запропонований СМК дає можливість: – здійснювати процес проєктування МПС з ГЗ з необхідними властивостями та параметрами; – досліджувати різноманітні режими їх експлуатації в реальному масштабі часу; – враховувати мінімальний (заданий) радіус вигину ГЗ на барабані лебідки; – враховувати динамічні ударні навантаження в ГЗ; – враховувати сили гідродинамічної природи, які виникають у разі поперечної вібрації ГЗ у потоці води; – враховувати задану плавучість ГЗ; – розробити рекомендації з прогнозування можливих навантажень для проєктування суднових палубних лебідок (СПМ) та довести їх до рівня інженерного додатку.ukморська прив’язна система (МПС)гнучкий зв’язок (ГЗ)підводна буксирувана система (ПБС)математична модель (ММ) динаміки МПС з ГЗспеціальний моделюючий комплекс (СМК) для проєктування МПС з ГЗMarine Tethered Systems (MTS)Flexible Links (FL)Underwater Towed System (UTS)designingperfection of designingmathematical (MM) model of MTS with FL dynamicsSpecial Modelling Complex (SMC) for designing of MTS with FLЗастосування спеціального моделюючого комплексу для проєктування морських прив’язних систем з гнучкими зв’язкамиArticle