Клёва, Я. А.Савочкина, В. В.Klova, Yana A.Savochkina, Vira V.2021-04-132021-04-1320192311-3405 (Print)2313-0415 (Online)https://eir.nuos.edu.ua/handle/123456789/3849Клёва, Я. А. Прогноз показателей комфортности лоцманского катера на этапе концептуального проектирования = Тhе prediction of comfort indicators in pilot boat concept design / Я. А. Клёва, В. В. Савочкина // Зб. наук. пр. НУК. – Миколаїв : НУК, 2019. – № 1 (475). – С. 12–18.Лоцманське обслуговування суден здійснюється з метою гарантування безпеки мореплавства в складних метеорологічних і гідрографічних умовах. Проблема забезпечення комфортності під час експлуатації високошвидкісних лоцманських катерів є актуальною, оскільки безпосередньо пов’язана із самопочуттям лоцманів і впливає на їхню здатність виконувати свої функціональні обов’язки, спрямовані на успішне здійснення лоцманської проводки. У статті описані особливості експлуатації лоцманських катерів і виконаний аналіз негативних факторів, пов’язаних з рухом судна на хвилюванні. Розглянуто чинники, що впливають на фізіологічний стан лоцманів і екіпажу на борту катера. Наведено класифікацію прискорень, що визначає різні рівні впливу хвилювання на організм людини. Описано показники, які безпосередньо характеризують необхідний рівень комфортності, та досліджені можливості їх оцінки на початкових стадіях проєктування. Метою статті є вибір відповідних розрахункових методик, що дають змогу на стадії концептуального проєктування прогнозувати такі показники комфортності лоцманських катерів, як вертикальні прискорення, початкова метацентрична висота і період качки. Рекомендований метод оцінки показників комфортності лоцманських катерів для математичної моделі, а також проведена його верифікація в програмному комплексі. Запропоновані залежності можуть бути використані для передбачення показників комфортності для інших типів високошвидкісних суден (патрульних, рятувальних, суден берегової охорони та ін.).ruлоцманский катервертикальные ускоренияпериод качкиначальная остойчивостьматематическая модель судналоцманський катервертикальні прискоренняперіод качкипочаткова остійністьматематична модель суднаpilot boatvertical accelerationsrolling periodinitial stabilitymathematical model of shipПрогноз показателей комфортности лоцманского катера на этапе концептуального проектированияArticle