Olali, Michael O.Osaisai, Evans F.Olali, Nataliya V.Олалі, М. O.Осайсай, Е. Ф.Олалі, Н. В.2021-10-282021-10-2820212311–3405 (Print)2313-0415 (Online)https://eir.nuos.edu.ua/handle/123456789/4519Olali, M. O. Technology of cleaning the flow part of gas turbine engines from contamination = Технологія очищення проточної частини газотурбінних двигунів від забруднень / M. О. Olali, E. F. Osaisai, N. V. Olali // Зб. наук. пр. НУК. – Миколаїв : НУК, 2021. – № 1 (484). – С. 39–47.Анотація. Однією з визначальних факторів при вирішенні задачі підтримки газодинамічної стійкості компресорів газотурбінних двигунів в умовах експлуатації є підтримання технічного стану проточної частини двигунів на заданому рівні при зростанні їх наробітку. Досвід експлуатації вказує, що з усіх експлуатаційних факторів, які вливають на стан проточної частини ГТД, тільки вплив забруднення може бути з більшим чи меншим ефектом усунений за рахунок виконання промивки проточної частини в експлуатації. Вивчення різних способів очищення проточної частини показує, що найбільш важливими питаннями є обґрунтування періодичності промивки та ефективності миючих засобів, розробка способів внесення миючих засобів в проточну частину, зниження трудомісткості та витрат часу на промивку. У даній статті досліджено ефективність спеціальних миючих сумішей для очищення ГТД від забруднень, на основі узагальнення експериментальних даних. Процес мийки розглядається як результат прояву комплексу фізико-хімічних властивостей миючого препарату. Відповідно до теорії Ребіндера миючу спроможність визначено за допомогою двох факторів: поверхнева активність та поверхнева міцність, які залежать від степені дисперсності (колоїдності) миючої речовини у розчині. Досліджено та визначено миючу ефективність 6 спеціальних миючих засобів. Розроблено технологію промивки проточної частини ГТД, яка регламентує спосіб внесення миючої композиції в проточну частину ГТД, режим роботи двигуна при промивці, вибір оптимальної температури розчину та тривалості процесу промивки. Запропоновано метод для очистки проточної частини авіаційних ГТД, який не потребує препарування елементів проточної частини та складного інструментального забезпечення. При розробці технології промивки враховано не тільки технічний аспект (якість промивки), але і економічний. Визначати оптимальну тривалість промивки та її періодичність за ресурс ГТД в експлуатації на прикладі двигуна НК-8-2У. Розроблена схема установки для промивки проточної частини ГТД. Принцип роботи установки полягає в такому. Підігріта до температури 50-80оС кип’ячена вода подається від водозаправника літаків по шлангу до штуцера змішувача. Промивка проточної частини двигуна проводиться з чергуванням подачі миючого розчину та чистої води при роботі двигуна на режимі холодна прокрутка. Видалення забруднень забезпечує відновлення параметрів вентилятора і компресорів внутрішнього контура. Після промивки ступінь стиснення повітря вентилятором зросла на 1,4%, компресора – до 2%.engas turbine engineflushingflowing partflushing technologydetergentpollutionгазотурбінний двигунпромивкапроточна частинатехнологія промивкимиючий засібзабрудненняTechnology of cleaning the flow part of gas turbine engines from contaminationArticle