Терещенкова, О. В.Кондрашов, К. В.Tereshchenkova, Oksana V.Kondrashov, Kostiantyn V.2021-04-132021-04-1320202311–3405 (Print)2313-0415 (Online)https://eir.nuos.edu.ua/handle/123456789/3846Терещенкова, О. В. Автоматизация поиска дефектов судового электрооборудования = Automation of searching for defects of ship’s electrical equipment / О. В. Терещенкова, К. В. Кондрашов // Зб. наук. пр. НУК. – Миколаїв : НУК, 2020. – № 3 (481). – С. 106–114.Анотація. На сучасному етапі розвитку комп’ютерних технологій і автоматизації різних процесів особлива увага приділяється розширенню можливостей сучасних систем контролю і діагностики за судновими пристроями. Успішне вирішення проблеми зниження аварійності морських суден значною мірою визначається наявністю нових підходів, методів і напрямів у розвитку підвищення ефективності систем діагностики і запобігання відмовам суднового електрообладнання, у швидкому їх усуненні. У статті зроблено оцінку якості виконуваних завдань сучасними судновими системами діагностування з погляду безпеки судна та надійності суднового устаткування. Представлений аналітичний огляд наявних систем аварійно-попереджувальної сигналізації, а також розглянуті слабкі місця і недоліки. Обґрунтовано необхідність підвищення ефективності суднових систем діагностування. Описано структури пошуку несправностей, а також алгоритми їх реалізації. На основі експериментальних даних, зібраних на контейнеровозі “Brunella”, проведено математичні розрахунки середньої кількості можливих причин несправностей, що виникають на судні. Аналіз несправностей суднового електрообладнання показує, що в середньому доводиться оцінювати від 10 до 20 можливих варіантів відмови. Це висуває високі вимоги до рівня підготовленості особи, що ухвалює рішення, для усунення виниклої несправності. У статті обґрунтовано необхідність переходу від наявної паперової документації до електронної експлуатаційної документації за допомогою експертної системи. Запропоновано експертну систему, яка будується на базі знань, що охоплює досвід експертів із ремонту та пошуку дефектів. База знань формується на основі експертної оцінки з урахуванням ранжирування експертів. Описана система використовує підхід, який реалізує завдання поділу інформації, що зберігається в загальній базі даних і безпосередньо в базі знань. Представлена загальна схема побудованої системи, на якій проводилась апробація результатів, зібраних і протестованих на судні “Brunella”.ruобъект диагностирования (ОД)структурные единицы (СЕ)электрические средства автоматизации (ЭСА)сложная техническая система (СТС)лицопринимающее решение (ЛПР)судовые автоматизированные установки (САУ)экспертная система (ЭС)система аварийно-предупредительной сигнализации (САПС)об’єкт діагностування (ОД)структурні одиниці (СО)електричні засоби автоматизації (ЕЗА)складна технічна система (СТС)особа, яка ухвалює рішення (ОУР)суднові автоматизовані установки (САУ)експертна система (ЕС)система аварійно-попереджувальної сигналізації (САПС)object of diagnostics (OD)structural units (SU)electric automation devices (EAD)complex technical system (CTS)decision maker (DM)ship automated systems (SAS)expert system (ES)alarm monitoring system (AMS)Автоматизация поиска дефектов судового электрооборудованияArticle