Самойлов, А. М.Конох, І. С.Оксанич, І. Г.Бельська, В. Ю.Samoilov, Andrii М.Konokh, Igor S.Oksanych, Iryna G.Belska, Victoria Y.2022-10-082022-10-082022https://doi.org/10.15589/znp2022.1(488).102311-3405 (Print)2313-0415 (Online)https://eir.nuos.edu.ua/handle/123456789/6214Побудова гетерогенної мережі підприємства з підтримкою QoS / QoE якості доставки інформації = Building a heterogeneous network of an enterprise supporting QoS / QoE quality information delivery / А. М. Самойлов, І. С. Конох, І. Г. Оксанич, В. Ю. Бельська // Зб. наук. пр. НУК. – Миколаїв : НУК, 2022. – № 1 (488). – С. 73–80.У статті досліджуються підходи щодо побудови гетерогенної мережі підприємства, яка може підтримувати якість послуги QoS та суб’єктивної оцінка QoE для загального трафіку мережі та мультимедійного сервісу відео- та аудіо- з мінімізацією негативних факторів. Метою роботи є аналіз наявних стандартних підходів та загальних методик побудови гетерогенної мережі підприємства, управління і варіантів оцінки якості. Підходи побудови мережі підприємства базуються на аналізі стандартів, що дозволяє обрати OSS / BSS та TMN з точки зору забезпечення якості мережі з початку її побудови. Підхід, запропонований у роботі, включає розгляд параметрів, що являють собою параметри якості обслуговування QoS на прикладному, мережевому та фізичному рівнях ISO / OSI. Надійність передачі пакетів залежить від пропускної спроможності, затримки, тремтіння, втрати даних, доступності послуги, безпеки, зони покриття та часу встановлення з’єднання. На відміну від QoS показника, QoE не технічний та вимірює ступінь позитивного чи негативного досвіду користування як залишкову якість після спотворення контенту гетерогенною мережею до кінцевого користувача. Вищеназвані фактори впливу змінюють акцент управління гетерогенною мережею підприємства в бік продуктивності. Результати показують, що якість передачі мультимедіа трафіку визначається втратою мережевих пакетів, тремтінням та затримкою пакета, затримкою з’єднання. Оптимізоване управління включає адміністрування, аналіз помилок та підтримання якості обслуговування. Уточнення якості кінцевим користувачем виконується оцінкою поширеного VoIP сервісу у гетерогенних мережах підприємства. Упровадження мережі на протоколах PIM, технології АТМ, протоколу управління SNMP та диференційованих послуг DiffServ на комутуючих пристроях для зменшення затримки – такий підхід до побудови та аналізу послуг мережі дозволяє вирішувати питання оцінювання якості функціонування гетерогенних мереж підприємств не тільки за параметрами QoS, але й за рахунок суб’єктивної оцінки QoE сервісів, що обслуговують інформаційний трафік та трафік з пріорітизацією. Отже, надання мультисервісних послуг за QoE набуває практичної актуальності та практично значимого завдання для побудови гетерогенної мережі підприємства з підтримкою QoS / QoE якості доставки інформації.ukгетерогенна комп’ютерна мережаQoSQoEстандарти розгортання мережінформаційна системамультимедійний сервіспропускна здатністьмінімізації затримкисуб’єктивна оцінка якості послугиheterogeneous computer networknetwork deployment standardsinformation systemmultimedia servicebandwidthdelay minimizationsubjective evaluation of service qualityПобудова гетерогенної мережі підприємства з підтримкою QoS / QoE якості доставки інформаціїArticle