Вишківська, В. Б.Кондратенко, Л. І.Патлайчук, О. В.Vyshkivska, V.Kondratenko, L.Patlaichuk, O.2022-11-072022-11-072022ISSN : 1929-4700DOI: 10.32370/IA_2022_09_8https://eir.nuos.edu.ua/handle/123456789/6367Вишківська, В. Б. Вектори розвитку виховання як соціокультурного феномена і чинника впливу на формування особистості у новому історичному вимірі = Vectors of the Development of Education as a Socio-Cultural Phenomenon and a Factor of Influence on the Formation of Personality in a new Historical Dimension / В. Б. Вишківська, Л. І. Кондратенко, О. В. Патлайчук // Intellectual Archive. – Vol. 11, No. 3. – 2022. – P. 59–68.Соціально-економічні та політичні особливості розвитку українськогот суспільства обумовили необхідність перегляду освітніх орієнтирів, їх ціннісно-цільової спрямованості. У статті проаналізовано основні вектори розвитку теоретико-практичних засад теорії виховання. В ретроспективі проаналізовано цілі виховання, представлено аналіз їхньої динаміки у працях зарубіжних та вітчизняних педагогів. До основних векторів розвитку виховання автори відносять: усвідомлення мети виховання, взаємодію різних соціальних інститутів, оновлення змісту, методів та технологій виховання, підвищення рівня професійно-педагогічної культури педагога. Наголошується на необхідності відповідності нової стратегії виховної роботи об'єктивним викликам часу, актуальним соціокультурним проблемам. Актуалізується пріоритетна значущість установки на суб'єктність виховного процесу як його головну творчу силу, здатну перетворити виховання на справді творчий процес, перевести його в режим самовиховання, забезпечити умови для повноцінного становлення особистості, розкриття її індивідуальних ресурсів при опорі на мотиваційно- потребнісну та пізнавальну сфери, реалізації права особи на оволодіння вищими цінностями людського буття, права на досягнення вершин в особистісному та професійному розвитку. При такому підході особистість розглядається як активний суб'єкт, що самоорганізується, який самостійно ставить завдання і визначає шляхи свого руху вперед. Стверджується думка про те, що ключовим вектором розвитку сучасної теорії виховання є розвиток української державності як консолідуючого чинника розвитку українського суспільства, що є основою системи національно-патріотичного виховання. Найважливішим пріоритетом національно-патріотичного виховання є формування ціннісного ставлення особистості до українського народу, Батьківщини, держави та нації.ukвихованняпарадигма вихованнянаціонально-патріотичне вихованняціннісна основа вихованнягромадянськістьсуб’єктністьeducationparadigm of educationnational-patriotic educationvalue basis of educationcitizenshipsubjectivityВектори розвитку виховання як соціокультурного феномена і чинника впливу на формування особистості у новому історичному виміріArticle