Kyrychenko, K. V.Yahlytskyi, Yu. K.Shchedrolosiev, O. V.Кириченко, К. В.Яглицкий, Ю. К.Щедролосев, А. В.2019-12-022019-12-022018https://eir.nuos.edu.ua/handle/123456789/2746Kyrychenko, K. V. Methods of improvement of the design and construction technology of composite docks = Пути усовершенствования конструкции и технологии строительства композитных доков / K. V. Kyrychenko, Yu. K. Yahlytskyi, O. V. Shchedrolosiev // Shipbuilding & Marine Infrastructure. – 2018. – № 2 (10). – P. 36–47.The article renders the research based on the use of criteria for choosing the optimal design of a composite floating dock taking into account current standard requirements, which enable developing recommendations for the design and construction technology of the dock. There is substantiated the choice of the main parameters that make it possible to draw a generalized criterion for choosing the optimal designs of floating composite docks with account for the best practices of their construction and operation, as well as the results of experiments in the most difficult docking conditions. The system of criteria is used for controlling the mass and strength of dock structures, a set of technical and economic issues, reliability and ease of operation. A design of a composite floating dock with a reduced number of pontoon frames is proposed. There, the reinforcement aiding local strength is installed on the outside in the direction of the smallest span, and the reinforcement aiding general strength is installed inside the element. Special features of installing the frames in the top deck of the dock are described, and their absence in the concrete towers of the ribs of floor plates and beams is substantiated. The structural and technological diagrams of the constructive midship frame of a floating dock and the slipway for dock construction are presented. Their application allows reducing the material capacity and labour intensity of dock construction. The technological recommendations for reinforcement of bottom plates of the pontoon of a composite floating dock are rendered. The diagram of reinforcement of pontoon bottom plates in the area of maximum hydrostatic pressure is presented. It is shown that a protective layer of concrete on the working reinforcement provides for the joint operation of reinforcement with concrete at all stages of operation of the facility, as well as protection against aggressive external effects. Special features of the selection of a shipbuilding concrete targeted at the extreme conditions of operation of marine reinforced concrete facilities are listed. The influence of air-entraining and plasticizing agents in the concrete mixture is considered. They are used for the improvement of strength, impermeability, frost and corrosion resistance of concrete, reduction of water consumption, enhancement of workability and reduction of consumption of cement.Приведены исследования на основе использования критериев выбора оптимальной конструкции и учета действующих нормативных требований, которые дают возможность разработать рекомендации по конструированию и технологии постройки композитного плавучего дока. Обоснован выбор основных параметров, которые позволяют построить обобщенный критерий для выбора оптимальных конструкций плавучих композитных доков с учетом опыта их строительства и эксплуатации, а также результатов экспериментов в наиболее тяжелых условиях докования. Подано использование системы критериев для контроля массы и прочности конструкций дока и комплекса вопросов технико-экономического характера, надежности и удобства эксплуатации. Предложена конструкция композитного плавучего дока с уменьшенным количеством набора в понтоне, в котором арматура, работающая на местную прочность, устанавливается снаружи в направлении наименьшего пролета, а арматура, которая работает на общую прочность, устанавливается внутри элемента. Описаны особенности установки набора в топ-палубе дока и обосновано отсутствие в бетонных башнях шпангоутов, флоров и бимсов. Поданы конструктивно-технологические схемы конструктивного мидель-шпангоута плавучего дока и стапеля для постройки композитных плавучих доков, использование которых позволяет уменьшить материалоемкость и снизить трудоемкость их постройки. Приведены технологические рекомендации армирования днищевых плит понтона композитного плавучего дока. Представлена схема армирования днищевых плит в районе восприятия максимального гидростатического давления. Показано, что защитный слой бетона для рабочей арматуры обеспечивает совместную работу арматуры с бетоном на всех стадиях работы конструкции, а также защиту от агрессивных внешних воздействий окружающей среды. Приведены особенности выбора судостроительного бетона, ориентированного на экстремальные условия работы морских железобетонных сооружений. Рассмотрено влияние воздуховтягивающих и пластифицирующих добавок в бетонной смеси на улучшение прочности, непроницаемости, морозостойкости и коррозионной стойкости бетонов, уменьшение водопотребности, улучшение удобоукладываемости и снижение расхода цемента.othercomposite floating dockreinforced concrete pontoondock constructionкомпозитный плавучий докжелезобетонный понтонконструирование доковMethods of improvement of the design and construction technology of composite docksПути усовершенствования конструкции и технологии строительства композитных доковOther