Статті. Кафедра турбін.

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 6 з 6
  • Документ
    Investigation of the Efficiency of a Dual-Fuel Gas Turbine Combustion Chamber with a Plasma‒Chemical Element
    (2023) Serbin, Serhiy; Diasamidze Badri; Dzida Marek; Chen Daifen
  • Документ
    Теоретичні дослідження двопаливної низькоемісійної камери згоряння газотурбінного двигуна
    (2019) Діасамідзе, Б. Т.; Вілкул, С. В.; Сербін, С. І.; Диасамидзе, Б. Т.; Вилкул, С. В.; Сербин, С. И.; Diasamidze, B.; Vilkul, S.; Serbin, S.
    Запропоновано ефективний спосіб організації згоряння рідкого палива в двопаливній газотурбінній камері згоряння. Обрана математична модель подачі і горіння рідкого палива. Проведено тривимірні теоретичні дослідження впливу різних способів впорскування рідкого палива в канали аксіально-радіальних завихрювачів на нерівномірність температурного поля на виході з жарової труби, а також на утворення оксидів азоту і монооксиду вуглецю в низькоемісійній камері згоряння.
  • Документ
    Investigations of the Emission Characteristics of a Dual-Fuel Gas Turbine Combustion Chamber Operating Simultaneously on Liquid and Gaseous Fuels
    (2021) Serbin, Serhiy; Diasamidze, Badri; Gorbov, Viktor; Kowalski, Jerzy
    This study is dedicated to investigations of the working process in a dual-fuel low-emission combustion chamber for a floating vessel’s gas turbine. As the object of the research, a low-emission gas turbine combustion chamber with partial premixing of fuel and air inside the outer and inner radial-axial swirls was chosen. The method of the research is based on the numerical solution of the system of differential equations which represent the physical process of mass and energy conservation and transformations and species transport for a multi-component chemically reactive turbulent system,considering nitrogen oxides formation and a discrete ordinates model of radiation. The chemistry kinetics is presented by the 6-step mechanism of combustion. Seven fuel supply operating modes, varying from 100% gaseous fuel to 100% liquid fuel, have been analysed. This analysis has revealed the possibility of the application of computational fluid dynamics for problems of dual-fuel combustion chambers for the design of a floating vessel’s gas turbine. Moreover,the study has shown the possibility of working in different transitional gaseous and liquid fuel supply modes, as they satisfy modern ecological requirements. The dependencies of the averaged temperature, NO, and CO concentrations along the length of the low-emission gas turbine combustion chamber for different cases of fuel supply are presented. Depending on the different operating modes, the calculated emission of nitrogen oxides NO and carbon monoxide CO at the outlet cross-section of a flame tube are different, but, they lie in the ranges of 31‒50 and 23‒24 mg/nm3 on the peak of 100% liquid fuel supply mode. At operating modes where a gaseous fuel supply prevails, nitrogen oxide NO and carbon monoxide CO emissions lie in the ranges of 1.2‒4.0 and 0.04‒18 mg/nm3 respectively.
  • Документ
    Повышение экологичности камер сгорания ГТД использованием слаботочных плазмохимических стабилизаторов
    (2017) Сербин, С. И.; Козловский, А. В.; Serbin, S.; Kozlovskyi, A.
    Стаття присвячена питанню зниження викидів токсичних компонентів в камерах згоряння газотурбінних двигунів за рахунок використання слабкострумових плазмохімічних стабілізаторів. Проведено аналіз нестаціонарних процесів в низькоемісійній камері згоряння газотурбінного двигуна за допомогою сучасних інструментів обчислювальної гідродинаміки. Розроблено практичні рекомендації щодо підвищення екологічності горіння газоподібного палива в низькоемісійній камері згоряння ГТД.