142 "Енергетичне машинобудування"
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Нові надходження
Документ Вибір раціональної системи охолодження двигуна Volvo Penta D7A для прогулянкового катера(2023) Безверхий А. Е.; Тимошевський Б. Г.Темою кваліфікаційної роботи є проєкт системи охолодження суднового двигуна Volvo Penta типу D7A потужністю 150 кВт при 2300 хв-1. Двигун встановлюється на прогулянковий катер Marieholm 24, який має довжину 8,75 м, і ширину 3,5. Метою кваліфікаційної роботи є вдосконалення системи охолодження з цілю підвищити економічність двигуна, знизити витрати енергії на привід допоміжних механізмів та покращити екологічні показники двигуна. Крім цього поставлена задача спроектувати систему, яка би задовільнила описані вище вимоги та могла бути розміщена у невеликому машинному відділення прогулянкового катера. Проаналізовано низку схем систем охолодження, в яких застосовується принцип маловитратності та обрано найкращу схему системи, яка відповідає всім необхідним вимогам. У спеціальній частині кваліфікаційної роботи проводиться розрахунок водо-масляного охолоджувача, двох водо-водяних охолоджувачів та охолоджувача наддувного повітря у сукупності з розрахунком маловитратної системи охолодження. За отриманими результатам проєктуються всі теплообмінники запропонованої схеми системи. Крім спеціальної частини кваліфікаційної роботи проводиться техніко-економічне обґрунтування нових технічних рішень та розглядається питання охорони праці та екологічної безпеки при експлуатації сучасних двигунів внутрішнього згоряння.Документ Вибір раціональної системи охолодження двигуна типу ДМ-185 для кар’єрного самоскиду(2023) Безушко Сергій; Юрій МошенцевДокумент Розробка та дослідження контактного ГТА з теплоутилізаційним контуром на базі компресорного блоку ГТД ДБ90 для електростанції(2024) Говоруха Олександр Васильович; Ващиленко Микола ВіталійовичЗгідно з завданням кафедри «Турбін» розроблено контактний ГТА з ТУК на базі компресорного блоку ГТД ДБ90 для електростанції. Розроблений агрегат має такі технічні характеристики: – номінальна потужність Nе = 41,2 МВт; – температура газу перед ТВТ T3 = 1480 К; – ефективний ККД ПГТА ηе = 41,3 %; – питома потужність Nпит = 572,61 кВт/(кг/с); – питома витрата палива CN = 0,2031 кг/(кВт·год.); – загальна міра підвищення тиску повітря в циклі πкΣ = 19,68; – частота обертання вихідного вала ГТД nтг = 3000 об/хв.; – ресурс агрегату — 80000 годин (9 років); – ресурс ГТД до капітального ремонту — 20000 годин. В процесі проектування проведені наступні заходи: 1. Вибір теплової схеми та обґрунтування термодинамічних параметрів агрегату; 2. Розрахунок теплової схеми агрегату на режимі повної потужності; 3. Визначення габаритних розмірів основних елементів установки; 4. Конструктивні розрахунки, компонування та конструювання контактного ГТА з ТУК для електростанції; 5. Заходи по техніці безпеки, та охороні праці; 6. Заходи по захисту навколишнього середовища, цивільної охороніДокумент Розробка та дослідження комбінованого ГТА з ТУК для електростанції на базі компресорного блоку ГТД ДГ80(2024) Гуляєв Павло Павлович; Ващиленко Микола ВіталійовичЗгідно з завданням кафедри «Турбін» досліджена та спроектована енергетична установка по схемі комбінованого ГТА з ТУК для електростанції. В процесі виконання роботи проведені наступні заходи: 1 Аналіз сучасних досліджень в області підвищення ефективності комбінованих ГТА з ТУК. 2. Розробка схеми та термодинамічного циклу комбінованого ГТА з ТУК. 3. Одержана математична модель для дослідження термодинамічного циклу комбінованого ГТА з ТУК. 4. Виконано параметричний аналіз термодинамічного циклу комбінованого ГТА з ТУК. 5. Вибір та обґрунтування параметрів схеми перспективного комбінованого ГТА з ТУК на базі компресорного блоку ГТД ДГ80 для електростанції з наступними технічними характеристиками: – сумарна електрична потужність ГТА з ТУК Nел = 34,77 МВт; – температура газу перед ТВТ ГТД T3 = 1540 К; – ефективний ККД комбінованого ГТА з ТУК ηе = 42,45 %; – питома електрична потужність Nпит = 389,2 кВт/(кг/с); – питома витрата палива на електростанцію CNел = 0,1695 кг/(кВт·год.); – температура газів, що відходять за УПГ Т = 437,2 К – загальна міра підвищення тиску повітря в циклі πк = 22,0; – частота обертання вихідного валу ТГ ГТД nТС = 3000 об/хв.; 6 Техніці безпеки, та охороні праці; 7 Захисту навколишнього середовища та ЦОДокумент Дослідження параметрів газотурбінної установки для теплоенергетичної станції потужністю 60 МВт(2024) Жук Анатолій Олексійович; Сербін Сергій ІвановичЗа завданням кафедри Турбін розроблено газотурбінний двигун (ГТД) простого циклу потужністю Nе=60 МВт для приводу генератора струму. Двигун спроєктовано для температури робочого тіла перед турбіною високого тиску T3=1500 К та загального ступеня підвищення тиску к=20. В результаті розрахунків отримано ефективний ККД ГТА е=0,3699 та питому потужність Nеуд=300,23 кВт/(кг/с). У першому розділі роботи представлено обґрунтування щодо вибору конструкції газотурбінної теплоенергетичної станції (ТЕЦ). У другому розділі проведено термодинамічні та габаритні розрахунки газотурбінного агрегату. У третьому розділі виконано конструктивні розрахунки і конструювання. У четвертому розділі розглянуто засоби підвищення екологічної чистоти ГТД. У п’ятому розділі проведено аналіз небезпечних виробничих факторів в машинному відділені , що шкідливо впливають на організм людини, та заходи щодо їх зменшення. У шостому розділі проведено аналіз шкідливого впливу відпрацьованих газів ГТД на оточуюче середовище. Розглянуто методи зменшення викидів шкідливих речовин газів, а також заходи, що поліпшують екологічні характеристики проєктованої установки.Документ Розробка та дослідження ГТА з перерозширенням та рекуперацією потужністю 16 МВт для електростанції(2024) Засипко Олександр Іванович; Ващиленко Микола ВіталійовичВ роботі проведено аналіз сучасних досліджень та розробок в області підвищення ефективності ГТА з перерозширенням та рекуперацією; розроблено математичну модель для дослідження термодинамічного циклу та досліджено схему і термодинамічний цикл ГТА з перерозширенням та рекуперацією; проведено оптимізацію та аналіз параметрів термодинамічного циклу ГТА з перерозширенням та рекуперацією; проведено термодинамічні та теплові розрахунки циклу та схеми ГТА з перерозширенням та рекуперацією; необхідні конструктивні розрахунки; огляд заходів по техніці безпеки, та охороні праці, а також заходи по захисту навколишнього середовища, ЦЗ при використання розробляємого ГТА з перерозширенням та рекуперацією на блочній електростанції.Документ Дослідження контактного ГТА з ТУК потужністю 110 МВт для блокової електростанції(2024) Ключко Роман Олександрович; Козловський Артем ВікторовичВ роботі розроблено контактний газотурбінний агрегат потужністю 110 МВт для приводу електрогенератора. Двигун спроектовано для температури 1520 К, міра підвищення тиску πк - 18. Ці параметри та глибока утилізація тепла дозволили одержати ККД установки η = 51,75 %. Розрахунки циклу двигуна проводились за навчальними програмами кафедри турбін . В роботі розроблена турбінна частина двигуна, проведено розрахунки на міцність робочої лопатки та диска першої ступені турбіни , розраховано опорний підшипник турбіни на довговічність, та розроблена принципова паливна система двигуна. У розділі з охорони праці розглянуті шкідливі фактори , що впливають на людину у процесі експлуатації ГТД та зроблено розрахунок штучного освітлення машинної зали електростанції. У розділі цивільного захисту проведено аналіз видів і наслідків відмов при функціонуванні електростанції.Документ Підвищення ефективності газотурбінної установки потужністю 60 МВт використанням регенерації та утилізації тепла випускних газів(2024) Мельник Антон Сергійович; Патлайчук Володимир МиколайовичМетою роботи був аналіз напрямків підвищення ефективності газотурбінної установки потужністю 60 МВт за рахунок ускладнення її теплової схеми, зокрема застосуванням регенерації тепла випускних газів та утилізації цих газів в паротурбінному контурі. Відповідно до поставленої мети були вирішені такі завдання: термодинамічні та габаритні розрахунки газотурбінної установки простого термодинамічного циклу, які містили в собі оптимізацію параметрів циклу, детальний тепловий розрахунок на номінальному режимі роботи та габаритно-компоновочний розрахунок газотурбінного двигуна; аналіз можливих шляхів підвищення ефективності проектуємої газотурбінної установки; термодинамічні розрахунки установки з регенерацією тепла випускних газів; термодинамічні розрахунки установки з утилізацією тепла газів; порівняльний аналіх трьох спроектованих газотурбінних установок; термогазодинамічний розрахунок турбінної частини ГТД; перевірочний розрахунок робочих лопаток 3-го ступеня турбіни ГТД на міцність; визначення запасу міцності диска 3-го ступеня турбіни ГТД за руйнівними обертами; розробка паливної системи двигуна; розробка заходів з охорони праці та навколишнього середовища.Документ Дослідження ефективності газотурбінного агрегату з теплоутилізуючим контуром для ролкеру типу ''Капітан Смірнов''(2024) Сорочинська Аліна Дмитрівна; Сербін Сергій ІвановичВ роботі виконано дослідження ефективності газотурбінного агрегату з теплоутилізуючим контуром для ролкеру типу “Капітан Смірнов». Газотурбінний двигун спроектований для температури перед турбіною високого тиску 1520 К та міри підвищення тиску 19. Ці параметри та глибока утилізація тепла дозволили одержати коефіцієнт корисної дії установки 0,4607. Розрахунки циклу двигуна проводились за навчальними програмами кафедри турбін.Документ Розробка та дослідження ГТА з регенерацією та когенерацією тепла відхідних газів ГТД потужністю 10 000 кВт для електростанції(2024) Татаров Олег Олександрович; Ващиленко Микола ВіталійовичВ роботі проведено аналіз сучасних досліджень та розробок в області підвищення ефективності комбінованих та контактних ГТА; розроблено математичну модель для дослідження термодинамічного циклу та досліджено схему і термодинамічний цикл ГТА з регенерацією та когенерацією тепла відхідних газів ГТД; проведено оптимізацію та аналіз параметрів термодинамічного циклу ГТА з регенерацією та когенерацією тепла відхідних газів ГТД; проведено термодинамічні та теплові розрахунки циклу та схеми ГТА з регенерацією та когенерацією тепла відхідних газів ГТД; необхідні конструктивні розрахунки; огляд заходів з техніки безпеки, та охорони праці, а також заходи по захисту навколишнього середовища, цівільного захисту при використання розоброблюваного ГТА з регенерацією та когенерацією тепла відхідних газів ГТД на компресорній станції.Документ Розробка системи термохімічної утилізації тепла відпрацьованих газів двигуна 4Ч 9,55/8,6(2022) Цимоха Д. С.; Митрофанов О. С.Магістерська робота присвячена підвищенню ефективності енергетичної транспортної установки на базі автомобільного двигуна з примусовим запаленням 4Ч 9,55/8,6, який працює на альтернативному паливі – синтез-газі. У роботі проектується система утилізації тепла відпрацьованих газів двигуна, що дозволяє значно підвищити паливну економічність і поліпшити екологічні показники енергетичної установки. У роботі виконано аналіз можливих методів утилізації тепла відпрацьованих газів енергетичних установок транспортних засобів з двигунами внутрішнього згоряння. Встановлено, що для транспортних установок з ДВЗ з іскровим запаленням найбільш перспективним методом утилізації вторинних енергоресурсів є термохімічна утилізація тепла відпрацьованих газів. Проведено моделювання робочого циклу двигуна 4Ч 9,55/8,6 з іскровим запаленням при використанні ТХУ теплоти ВГ, якій встановлюється на позашляховому автомобілі. Також у зв’язку з деяким підвищенням максимального тиску згоряння, виконано розрахунки на міцність елементів циліндро-поршневої групи та кривошипно-шатунного механізму автомобільного двигуна. Розроблено принципову схему системи термохімічної утилізації тепла відпрацьованих газів та основних її елементів для автомобільного двигуна 4Ч 9,55/8,6 з іскровим запаленням. Також у роботі виконано аналіз рівня шуму та вібрації автомобільного двигуна 4Ч 9,55/8,6 з системою ТХУ теплоти ВГ, запропоновано низьку заходів щодо зменшення небезпечних і шкідливих факторів, що діють на водія транспортного засобу. Магістерська робота виконана українською мовою на 104 аркушах розрахунково-пояснювальної записки, з використанням 11 літературних джерел. Графічна частина представлена сьома кресленнями формату А1.Документ Розробка газової паливної системи тракторного двигуна Д-245(2022) Химорода І. І.; Тимошевський Б. Г.Кваліфікаційна робота присвячена дослідженню ефективності роботи двигуна Д-245 на компримованому природному газі. Проаналізовано особливості використання газового палива в сучасних поршневих ДВЗ. В роботі виконані розрахунки робочого циклу ДВЗ на дизельному паливі та природному газі, а також розроблена газова паливна система. Наведені заходи щодо забезпечення вимог екології та охорони праці. Економічні розрахунки, наведені у роботі, довели доцільність переводу двигуна Д-245 на газоподібне паливо. Робота виконана українською мовою на 85 сторінках розрахунково-пояснювальної записки. Використано 16 джерел. Графічна частина представлена на 4 кресленнях формату А1 та 2 кресленнях формату А2.Документ Проектування системи охолодження головного суднового двигуна потужністю 9480 кВт(2022) Слободян С. І.; Мошенцев Ю. Л.На сучасних морських суднах для перевезення сухого (суховантажі) або рідкого (танкери) вантажу застосовуються різні системи охолодження для СЕУ. Переважно, це об’єднані системи, що охолоджують як головні, так і допоміжні двигуни. Ці системи мають досить велику вагу і габарити. Основні елементи цих систем, це теплообмінники, які на 90 % складаються з кольорових, коштовних і дефіцитних металів. Загальна вага цих металів у системі охолодження сучасного крупного судна складає близько 10 тон. Звичайно, рівень проектування таких систем у світі достатньо високий, тому роблять такі системи на базі сучасних поглядів на ефективність компактність таких схем. Сьогодні застосовують схеми з так званим місцевим переохолодженням. Ще такі схеми звуть маловитратними за особливості витрат теплоносія внутрішнього контуру через теплообмінники таких схем. Ще одна назва таких систем – системи з повільною швидкістю теплоносія (slow-flow system). Знову ж таки, ця назва пов’язана з однією з особливостей таких систем. Відомо також, що такі системи можуть бути побудовані за дещо різними схемами, які, проте, відповідатимуть одним і тим же принципам побудови таких систем [5]. У такому разі ці системи матимуть майже однакову компактність та ефективність. Одна з можливостей подальшого покращення параметрів подібних систем – це збільшення кількості теплообмінників, що відводять тепло. Про таку можливість є інформація у [5]. Дана робота присвячена можливості подальшого покращення маловитратних систем за рахунок збільшення кількості теплообмінників, що відводять тепло. Проводиться дослідження даної проблеми з урахуванням практичної відсутності даних з цього питання. Робота виконана українською мовою на 86 сторінках розрахунково-пояснювальної записки. Використано 21 джерел. Графічна частина представлена на 6 кресленнях формату А1.Документ Розробка електростанції з двигуном типу 8ГЧН 25/34(2022) Сіроштан Б. К.; Наливайко В. С.Проблема використання газів в якості моторного палива в двигунах внутрішнього згоряння стаціонарних енергетичних установок різного призначення багатогранна. Вона виходить за рамки таких галузей, як: машинобудування, нафтової та газової промисловості. Використання двигунів внутрішнього згорання і, перш за все, двигунів стаціонарних електростанцій на газовому паливі, дозволяє одночасно вирішувати ряд найважливіших задач. Але запаси викопних носіїв енергії з кожним роком зменшуються, тому слід звернути увагу на поновлювальні альтернативи природному газу. Сьогодні сумарне споживання теплової енергії в світі складає 200 млрд. кВт/г в рік (еквівалентні 36 млрд. т умовного палива). Понад 80 % від всіх геологічних запасів органічного палива в світі припадає на частку вугілля, яке стає все менш популярним, у зв'язку зі шкідливим впливом його на навколишнє природне середовище. Крім того, по прогнозах деяких експертів запаси вугілля будуть вичерпані до 2100 р. Вже зараз помітно скорочується видобуток нафти і газу, але не за рахунок модернізації технологій переробки нафти і газу, а за рахунок виснаження природних ресурсів. Так до 2020 року частка видобутку нафти і газу в паливно-енергетичному балансі знизиться з 66,6 % до 20 %. Гідро- і вітроенергетика складають всього 2,3 % від загального виробництва енергії в світі і вони можуть грати тільки допоміжну роль через наявність істотних недоліків: потреби в рівних майданчиках значних розмірів, необхідність виведення їх з господарського обороту, зміна звичного природного ландшафту, акустичні шуми, вібрація ґрунту. Таким чином, ні органічне паливо, ні гидро- і вітроенергія, не можуть вирішити проблеми енергетики в перспективі. Зменшуються також і запаси ядерного палива – урану і торію, з якого можна отримувати в реакторах розмножувачах плутоній. Основними недоліками даного способу отримання енергії є проблеми високої надійності атомних енергоблоків і здороження атомних електростанцій. Практично невичерпні запаси термоядерного палива – водню, проте керовані термоядерні реакції поки не освоєні і невідомо, коли вони будуть використані для промислового отримання енергії в чистому вигляді. Таким чином, розглянуті способи отримання енергії не можуть вирішити проблеми енергозабезпечення майбутніх поколінь. Залишаються два шляхи: граничне економне витрачання енергоресурсів і використання нетрадиційних поновлюваних джерел енергії. Саме поновлювані джерела енергії представляють сьогодні реальну альтернативу традиційним технологіям і за лишаються найбільш перспективними з погляду збереження навколишнього природного середовища і первинних природних ресурсів. До них відносять впровадження технологій по біорозкладанню відходів органічного походження (відходи тваринницьких і птахівничих комплексів та ін.), спалювання твердих побутових відходів (ТБО) з використанням тепла димових газів, а також використання звалищного газу (ЗГ), що утворюється на полігонах ТБО. Найбільший інтерес представляє отримання ЗГ, оскільки вирішується ряд проблем економічного і екологічного характеру. Проектування електростанцій, що працюють на ЗГ, дозволить вже найближчим часом і з мінімальними витратами вивести вітчизняні двигуни на рівень вимог "Євро-3". Про це неодноразово заявляли представники машинобудівної промисловості. Крім того, такий якісний стрибок підвищить конкурентоспроможність вітчизняних двигунів на зарубіжних ринках. Можна з упевненістю стверджувати, що конвертація мобільних електростанцій для роботи на чистіших з екологічного погляду видів палива в двигунах внутрішнього згоряння, перш за все звалищного газу, є глобальним імперативом. Робота виконана українською мовою на 84 сторінках розрахунково-пояснювальної записки. Використано 16 джерел. Графічна частина представлена на 5 кресленнях формату А1.Документ Розробка системи форкамерно-факельного запалювання двигуна Rolls-Royce C26:33L6PG(2022) Мілінг А. С.; Проскурін А. Ю.Кваліфікаційна робота присвячена дослідженню ефективності роботи двигуна з форкамерно-факельним запалюванням, який встановлений на буксирі. В роботі проведений аналіз використання газоподібного палива, специфіки робочого процесу сучасних ДВЗ при роботі на газоподібному паливі, а також визначені основні властивості застосовуваних газів і особливості конструкції газових двигунів. Запропонована модернізована система паливоподачі та регулювання двигуна. Були визначені оптимальні значення кута випередження запалювання, коефіцієнта надлишку повітря та об’єм форкамери в залежності від обмежувальних характеристик. У розділах охорони праці та охорони навколишнього середовища проведено розрахунки та викладені заходи при виконанні яких забезпечується надійна і безпечна робота двигуна і буксиру в цілому. Робота виконана українською мовою на 77 сторінках розрахунково-пояснювальної записки. Використано 10 джерел. Графічна частина представлена на 6 кресленнях формату А1.Документ Раціональне регулювання головного суднового двигуна 6ЧН 32/40 (MAN 6L 32/40)(2022) Матвєєва І. С.; Мошенцев Ю. Л.В даній роботі виконується аналіз умов роботи суднового двигуна 6ЧН 32/40 (MAN 6L 32/40). Суднові двигуни внутрішнього згоряння міцно зайняли провідні позиції на світовому торговельному флоті як основні і допоміжні джерела енергії, що забезпечують як рух судна, так і виробництво електричної та інших видів енергії, що використовуються для підтримки технологічних процесів і життєдіяльності екіпажу та пасажирів. Впровадження нових технологій, пов'язаних з використанням електронних систем управління, а також переходом на газовий і газодизельний цикли, дозволило успішно розв’язати питання поліпшення екологічних показників суднових двигунів. Разом з тим сучасні двигуни мають відповідати до максимально високих екологічних показників. Стандартом підвищенням екологічних показників є IMO Tier II. Такий екологічний стандарт, що запроваджено з 2011 року, ставить вимогу до нормування викиди NOx. Згідно з технічними характеристиками двигуна MAN 6L 32/40, то викиди такого двигуна повинні бути не більше 9,68 г/(кВт·год) даного класу. В експлуатації двигуни внутрішнього згоряння відносно прості і технологічні, мають великий ресурс, часто сумірний з терміном служби судна, на якому вони встановлені. В дипломному проєкті увагу приділено детальними кресленнями, що дають уявлення про конструктивні рішення, які застосував виробник MAN Diesel & Turbo SE. Характеристики двигуна дозволяють оцінити рівень його технічних можливостей і ступінь досконалості. Для виконання розрахунків застосовується програма "Blitz-PRO", де здійснене моделювання як номінального режиму роботи двигуна з налаштуванням математичної моделі, так і статичної гвинтової характеристики двигуна. Отримані результати розрахунку ретельно звірялися з офіційними даними завода-виробника. Крім того, способи регулювання системи наддуву та розрахунки гвинтової характеристики двигуна при регулюванні турбокомпресора також виконувався в Blitz-PRO, що дозволив встановити найменшу витрату палива та покращити показники експлуатації, але винятком стало механічне перевантаження деталей двигуна. Разом з цим розглянуто питання охорони праці, довкілля і цивільного захисту та оборони, що нині мають високе значення для суспільства. Робота виконана українською мовою на 113 сторінках розрахунково-пояснювальної записки. Використано 12 джерел. Графічна частина представлена на 5 кресленнях формату А1.Документ Розробка стенду для діагностики турбокомпресорів двигунів типу 6ДН 12/2×12(2022) Світенко І. В.; Наливайко В. С.Двигун є найважливішим агрегатом бойової машини. Його розробка потребує більше часу, ніж сама машина. Але вдалий двигун дає змогу створювати сімейства танків та іншої техніки. Так сталося і з першим в світі танковим дизелем, яким був В-2. Цим двигуном були оснащені не тільки славетні Т-34, а й усі важкі та середні танки і самохідні гармати під час Другої Світової Війни і в повоєнні роки. Він також застосовувався у багатьох інших об’єктах, зокрема мирного призначення. У той самий час двигун В-2 ще у роки війни мав багато серйозних недоліків і його реальний моторесурс становив усього близько 60 год. Тільки після війни конструкцію дизеля В-2 було вдосконалено. У післявоєнні роки танкові заводи орієнтувались на технічні рішення, що буди використані в дизелі В-2, що так добре себе зарекомендував. Впровадження у танкобудуванні нового сімейства двотактних дизелів з поршнями, що рухаються назустріч один одному, створило дуже багато проблем. Серед них не останнє місце займають проблеми вібрацій. Специфічна конструктивна схема двигуна спровокувала нові для двигунобудівників проблеми. Дослідження коливань танкових дизелів сімейства ТД проводились в групі професора Штейнвольфа упродовж багатьох років. Завдяки цьому було розроблено багато методів розрахунків коливань дискретних механічних систем як в лінійній, так і в нелінійній постановці. Загалом проведені науковцями розрахунки наприкінці 60-х – початку 70-х рр. XX ст. показали необхідність подальшого співробітництва у справі покращання динамічних характеристик дизеля 5ТДФ, а головне – для доводки нового дизеля 6ТД. Це співробітництво було продовжено і принесло свої плоди. Упродовж багатьох років проводились розрахунково-експериментальні дослідження коливань валопроводу дизеля 6ТД. Розрахунки сталих коливань, що були проведені для визначення максимальних значень пружних моментів на колінчастих валах і на елементах приводів турбіни і компресора, дали змогу знищити небезпечні резонанси у двигунах 6ТД-1 та 6ТД-2. Варто відзначити, що виконання важливих оборонних завдань не тільки покращило характеристики танкових двигунів, а й сприяло формуванню творчого колективу у межах проблемної лабораторії динамічної міцності деталей машин. Робота виконана українською мовою на 107 сторінках розрахунково-пояснювальної записки. Використано 10 джерел. Графічна частина представлена на 5 кресленнях формату А1.Документ Проектування системи охолодження двигуна типу 4ЧН 10,2/12 бойової машини(2022) Постоєв І. І.; Гогоренко О. А.Тематикою кваліфікаційної роботи є проектування системи охолодження двигуна типу 4ЧН 10,2/12 потужність якого становить 125 кВт. Поставлена задача модернізувати схему існуючої системи охолодження і теплообмінні апарати, які входять до її складу з метою покращення показників економічності двигуна і поліпшення параметрів відпрацьованих газів. Крім того модернізована система повинна мати просту схему, яка включає в себе мінімально можливе число агрегатів і теплообмінні апарати зі зменшеними габаритами. Саме об’єм і маса нової системи охолодження є ключовими факторами, оскільки передбачається, що двигун призначений для встановлення на бойові машини при їх модернізації. Двигуни типу 4ЧН 10,2/12 (Iveco N40 ENT C) відноситься до сучасних, спроектовані і виготовляються італійською автомобілебудівною компанією Industrial Vehicles Corporation. Широке поширення цих двигунів визначає актуальність докладного вивчення їх у ході спеціальної підготовки. Саме ці двигуни мають широкі можливості для свого застосування, оскільки відносяться до середньої цінової категорії і при незначній модернізації окремих елементів або систем стануть цікавими для відомих автомобілебудівних компаній, які спеціалізуються на складанні вантажних автомобілів і важкої колісної техніки. Тож проектування системи охолодження обраного двигуна дозволить йому задовольнити потреби сьогодення, а компанії Industrial Vehicles Corporation конкурувати з відомими у всьому світі гігантами двигунобудування. Робота виконана українською мовою на 99 сторінках розрахунково-пояснювальної записки. Використано 13 джерел. Графічна частина представлена на 5 кресленнях формату А1.Документ Проектування системи наддуву автомобільного двигуна типу 4Ч 7,9/8(2022) Козубов В. Д.; Тимошевський Б. Г.Дана робота присвячена розробці та дослідженню системи наддуву для автомобільного двигуна типу 4Ч 7,9/8. Для вирішення поставленої задачі потрібно виконати аналіз режимів його роботи в складі легкового автомобілю, обґрунтування доцільності встановлення системи газотурбінного наддуву, пошуку можливості його форсування шляхом встановлення газотурбінного наддуву, математичне моделювання робочого циклу двигуна для номінального режиму роботи, математичне моделювання статичної зовнішньої швидкісної характеристики штатного двигуна, вибір доцільного рівня тиску надувного повітря та розрахунок статичної зовнішньої швидкісної характеристики двигуна з наддувом. При встановленні системи наддуву була поставлена наступна умова – установка наддуву на штатний двигун без внесення змін до його конструкції. Система наддуву є одним з найпоширеніших методів підвищення питомої потужності двигунів. На сьогодні, автовиробники часто встановлюють у свої двигуни систему наддуву. Це дозволяє відчутно збільшити потужність двигуна, а також зменшити питомі витрати пального. Призначення систем наддуву ДВЗ – підвищення масового наповнення циліндрів двигуна свіжим зарядом. Досягається це звичайно за допомогою спеціальних пристроїв чи агрегатів наддуву. Системи наддуву дуже різноманітні за принципом дії і, відповідно, по ознаках класифікації. Добре відомо, що для автомобільних двигунів, одна з найважливіших паспортних характеристик є статична зовнішня швидкісна характеристика, яка в свою чергу і є певним наближенням до реальних динамічних зовнішніх швидкісних характеристик, за якими відбувається робота двигуна протягом 15 % загального часу експлуатації в місті на режимах прискорення. В роботі розглядається двигун 4Ч 7,9/8 чотиритактний, карбюраторний, рядний, з верхнім розташуванням розподільчого валу. Система охолодження двигуна – рідинна, закритого типу, з примусовою циркуляцією рідини. Двигун має комбіновану систему мастила: під тиском та розбризкуванням. Забезпечення якості розрахунку зовнішньої швидкісної характеристики двигунів даного типу є досить складним питанням, через широкий робочий діапазон обертів колінчастого валу – від 800 до 5400 об/хв., в якому здійснюється експлуатація двигуна. Робота виконана українською мовою на 77 сторінках розрахунково-пояснювальної записки. Використано 10 джерел. Графічна частина представлена на 5 кресленнях формату А1.Документ Проектування турбокомпаундної системи двигуна типу 6ЧН 21/29(2022) Омельченко А. В.; Гогоренко О. А.Згідно з завданням кафедри дана робота є проектом системи «Турбокомпаунду» для двигуна типу 6ЧН 21/29. Двигун має номінальну потужність 1020 кВт при 900 хв-1 обертів колінчатого валу. Проектування системи «Турбокомпаунду» виконується з метою більш повного використання енергії відпрацьованих газів, що дасть можливість покращити показники економічності та підвищення потужності двигуна. Покращення зазначених показників можна забезпечити шляхом встановлення додаткової силової турбіни за турбіною турбокомпресора. Відпрацьовані гази, що виходять з турбіни турбокомпресора, мають досить високу температуру, і їх можна використовувати для приводу ще однієї турбіни. Ця турбіна передає свою енергію колінчастому валу двигуна і називається силовою, а двигун обладнаний силовою турбіною – «Турбокомпаундним». За результатами моделювання робочого циклу дизельного двигуна Yanmar 6N21ALGV (типу 6ЧН 21/29) потужністю 1020 кВт встановлено, що на номінальному режимі роботи температура відпрацьованих газів на вході в турбіну турбокомпресора становить близько 450 ℃, а на виході з неї – близько 300 ℃. Відхідні гази з такою енергією можна використовувати для отримання додаткової потужності. Робота виконана українською мовою на 76 сторінках розрахунковопояснювальної записки. Використано 9 джерел. Графічна частина представлена на 5 кресленнях формату А1.