№ 2 (19) 2024
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Нові надходження
Документ Створення потужних лазерних корабельних установок та аналіз специфіки їх застосування у морських умовах (огляд)(2024) Бернацький Артемій Володимирович; Соколовський Микола Володимирович; Сіора Олександр Васильович; Юрченко Юрій Вікторович; Набок Тарас Миколайович; Bernatskyi Artemii V.; Sokolovskyi Mykola V.; Siora Oleksandr V.; Yurchenko Yurii V.; Nabok Taras M.Мета даної статті – визначення та розгляд специфіки використання лазерного озброєння в морських умовах та визначення закономірностей взаємодії наукового прогресу та його інтеграції в військово-морське діло за допомогою багатогранного аналізу проблематики та практичних використань лазерних технологій у розробці та на озброєнні країн світу. Методика дослідження, що використовується у даній статті, включає у себе систематичний огляд джерел, а саме: рецензованих статей, галузевих звітів, а також новин та науковопопулярних статей для збору даних про історичний розвиток і технологічний прогрес в області використання лазерного озброєння в морських умовах Результати роботи представляють собою ряд висновків та оцінок використання лазерів у морському середовищі, а також аналітичну оцінку проблем, з якими стикаються розробники даних систем. Наукова новизна дослідження полягає у новому підході до розгляду питання взаємодії лазерного випромінювання з різними матеріалами (пластиками, текстолітом, алюмінієвими сплавами та іншими), у розрізі їх деструкції. Саме для цього було виконано огляд створення потужних лазерних корабельних установок та проведено аналіз специфіки їх застосування у морських умовах. Це дозволить розробити методику визначення впливу параметрів лазерного випромінювання на деструкцію матеріалів, з яких виготовляються деталі БПЛА. Будуть визначені залежності впливу зміни енергетичних, часових та інших параметрів лазерного випромінювання на взаємодію з матеріалами з яких виготовляються деталі БПЛА. Практична значимість полягає в тому, що її результати дозволять встановити значення зазначених параметрів лазерного впливу, досягнення яких призводить до руйнування матеріалів деталей БПЛА. Незважаючи за пройдений шлях та великий прогрес у темі використання лазерів як корабельного озброєння для боротьби як з ракетами, так і з піратами, цей напрямок використання лазерної енергії знаходиться у досить активній стадії розробки. Можна стверджувати, що тематика розроблення, створення, випробування та впровадження лазерної зброї для корабельного використання буде надзвичайно актуальна у найближчі 5-10 років.Документ Цифрова трансформація управління людським капіталом підприємств морегосподарського комплексу(2024) Рогов В’ячеслав Георгійович; Rogov Viacheslav H.Досліджено вплив цифрових інструментів на оптимізацію управління людським капіталом підприємств морегосподарського комплексу в умовах змінного бізнес-середовища. Проаналізовано роль систем управління людськими ресурсами, інформаційних систем управління персоналом та систем управління людським капіталом. Ці системи не лише автоматизують рутинні процеси, але й створюють умови для стратегічного розвитку організацій, підвищуючи їх ефективність та адаптивність до динамічних змін. У межах дослідження акцентується увага на значенні аналітики даних у сфері управління людським капіталом підприємств морегосподарського комплексу. Використання аналітичних інструментів надає можливість виявляти тенденції на ринку праці, прогнозувати потреби в навичках та визначати рівень задоволеності співробітників. Це дозволяє підприємствам не лише вдосконалювати стратегії підбору та розвитку персоналу, але й забезпечувати більш високий рівень залученості та мотивації співробітників. Обґрунтовано необхідність стратегічного підходу до цифрової трансформації управління людським капіталом підприємств морегосподарського комплексу, який має враховувати специфіку кожної організації, її цілі та культурні особливості. Стратегічний підхід забезпечує можливість адаптації до змін у зовнішньому середовищі, підвищуючи конкурентоспроможність підприємства морегосподарського комплексу. Важливим елементом цього підходу є управління змінами, яке передбачає активну комунікацію з працівниками, навчання, підтримку та контроль за впровадженням нових технологій. Успішна цифрова трансформація також потребує постійної оцінки ефективності нових систем і процесів, а також їхньої адаптації до змінних умов бізнес-середовища. Для всебічного врахування як переваг, так і ризиків цифрової трансформації управління людським капіталом розроблена інтегрована модель DIGI-HR. Ця модель охоплює аналіз технологічних інновацій, управління змінами, ризиками та етичними аспектами, формуючи комплексний підхід до оцінки цифрової трансформації HR. Модель DIGI-HR передбачає аналіз не лише технологічних аспектів, а й соціальних, етичних та правових, що надає змогу менеджменту приймати обґрунтовані рішення та управляти ризиками, пов’язані з цифровізацією.Документ Методологія моделювання процесів будівництва суден(2024) Ажищев Віктор Федорович; Фісун Микола Тихонович; Azhyshchev Viktor F.; Fisun Mykola T.На суднобудівних підприємствах активно експлуатуються автоматизовані системи управління виробництвом, та ведуться дослідження щодо підвищення їх ефективності шляхом удосконалення інформаційних технологій обробки даних. Вся специфіка суднобудівного будівництва має бути врахована при розробці сучасної методології трьохрівнів системи управління підприємством. Основним показником у цій системі управління верф’ю з будівництва судна є трудомісткість виконання робіт. Ефективність з виконання виробничої програми та зниження собівартості побудови суден прямо залежить від якості застосовуваної системи планово-облікових одиниць робіт та методології загальних функцій управління: моделювання, планування, облік, контроль та регулювання. Об’єктом дослідження є склад та структура організації верфі для будівництва суден, а предметом – інформаційні процеси сучасного управління виробництвом конкурентної продукції з використанням методів оптимізації ресурсів у ринкових умовах господарювання. Мета роботи є виконання розробки методології моделювання процесів будівництва суден на основі аналізу дослідження сучасних технологій управління та виробництва суден, застосовувані лідерами світових фірм, використання якої підвищить ефективність управління ресурсами виробництва виробів в ринкових умовах господарювання.Документ Застосування методів математичного моделювання для оптимізації параметрів налаштування авторульового(2024) Грудініна Ганна Сергіївна; Бурунін Андрій Павлович; Hrudinina Hanna S.; Burunin Andriy P.Метою роботи є удосконалення засобу оцінки якості роботи системи автоматичного керування безекіпажним швидкісним судном в умовах зовнішнього впливу. В роботі застосовано методику експериментального моделювання та порівняльний аналіз результатів. Шляхом математичного моделювання проведено чотири експерименти в яких, для керування перекладкою керма судна, було застосовано по черзі пропорційно-інтегрально-диференційний (ПІД) регулятор, пропорційно-диференційний (ПД) регулятор та нечіткий регулятор. В експериментах використано два малорозмірних швидкісних катера. Моделювання проходило за встановлених умов вітро-хвильового впливу. Отримані результати оцінювались за часом перехідного процесу, кількістю перекладок керма та точністю керування при утриманні судна на заданому курсі за умов зовнішнього впливу. Результати якості керування із застосованими налаштуваннями вносились до таблиці, що полегшило якісний аналіз отриманих результатів. Для візуального аналізу, засобами Matlab, побудовано графіки із зображенням курсу судна та кута перекладки керма. Шляхом математичного моделювання проведено оцінку якості роботи авторульового, при утриманні на заданому курсі безекіпажного швидкісного судна в умовах зовнішнього впливу. Для обробки результатів моделювання розроблено додаток якісної оцінки роботи регулятора. Запропоновано метод оптимізації роботи системи автоматичного керування малорозмірним судном. В роботі запропоновано метод налаштування авторульового, шляхом дослідження впливу зовнішнього збурення на параметри налаштування регуляторів різних типів, зі застосуванням математичного моделювання. Вітро-хвильові умови погіршують автоматизацію суднової навігації та планування курсу, що призводить до відхилення від заданого маршруту і зниження ефективності управління. Судновий автопілот може підтримувати курс, але не може вибрати оптимальний шлях у реальному часі. Застосування розробленого додатку, у поєднанні з математичним моделюванням динаміки руху судна, надає можливість оптимізувати роботу авторульового за кількісною оцінкою необхідного параметру оптимізації.Документ Система стабілізації зазору апарату на повітряній подушці(2024) Біньковська Анжела Борисівна; Кудирко Ольга Миколаївна; Binkovska Anzhela B.; Kudyrko Olha M.Мета. Розробка системи стабілізації висоти польоту апарату на повітряній подушці. Методика. В рамках дослідження використано метод аналізу та синтезу систем автоматичного управління. Результати. У роботі вирішена задача розробки системи стабілізації висоти польоту апарату на повітряній подушці: розроблені математичні моделі об’єкта керування, виконано синтез законів керування й аналіз динаміки системи. У результаті розглянуті можливі методи і шляхи рішення задачі в цілому, сформована структурна схема каналу системи стабілізації, розроблені математичні моделі об’єкта керування і проаналізовані його властивості. Обрано схеми і моделі ланок, зроблено синтез з аналізом двох законів керування, синтезовано дискретну систему стабілізації. Здійснено аналіз системи в часовій і частотній областях. Наукова новизна. Наукова новизна полягає у синтезі апарату на повітряній подушці шляхом аналізу двох законів керування та синтезу дискретної системи стабілізації, а також здійснено аналіз системи в часовій і частотній областях. Практична значимість. Під час дослідження були отримані наступні результати: одержані рівняння динаміки, структурна схема системи стабілізації, виконано аналіз стійкості об’єкта та синтезована система, яка підтримує необхідний зазор між апаратом і поверхнею землі.Документ Дослідження силових характеристик високовольтного електрохімічного вибуху в конденсованому середовищі(2024) Козирєв Сергій Сергійович; Serhii S. KozyrevМета роботи – дослідження залежності силового впливу високовольтного електрохімічного вибуху в конденсованому середовищі від енергетичних характеристик та визначення умов забезпечення максимального силового впливу на об’єкт обробки при проєктуванні розрядно-імпульсних технологій на основі використання високовольтного електрохімічного вибуху, що застосовуються для руйнування міцних порід при проведенні робіт з реконструкції існуючих портових споруд та будівництві нових терміналів для обробки транспортних суден підвищеної водотоннажності. Методика. При дослідженні силових характеристик високовольтного електрохімічного вибуху використано методи діагностики електрофізичних процесів в каналі розряду. Оцінка хімічної енергії проводилась за допомогою розробленої методики експериментального визначення кількості хімічної енергії, яка виділилась за рахунок екзотермічних перетворень в каналі розряду. Результати. Досліджено залежність амплітуди та імпульсу генерованої хвилі тиску від енергетичних характеристик високовольтного електрохімічного вибуху, таких як електрична енергія енергоджерела, маса екзотермічної суміші, питома електрична енергія. Виявлено суттєвий вплив питомої електричної енергії, введеної в канал розряду, на процеси екзотермічного перетворення енергії та механізми генерування імпульсу тиску в конденсованому середовищі. Наукова новизна. Проведені дослідження поглибили розвиток теорії електровибухового перетворення енергії, дали змогу встановити оптимальне значення питомої електричної енергії, що забезпечує генерування максимального імпульсу тиску при високовольтному електрохімічному вибуху в конденсованому середовищі. Практична значимість. Використання визначеного оптимального значення питомої електричної енергії при синтезі комбінованих енергоджерел для розрядно-імпульсних технологій на основі високовольтного електрохімічного вибуху дасть змогу генерувати максимальний імпульс тиску для силового впливу на об’єкт обробки, що значно підвищить продуктивність розрядноімпульсних технологій, які використовуються для днопоглиблювальних робіт при будівництві й реконструкції морських та річкових портів, різноманітних гідротехнічних споруд, терміналів для обробки транспортних суден підвищеної водотоннажності, що забезпечить збільшення обсягів морських перевезень.Документ Моделювання течії в одноступеневому трансзвуковому компресорі Rotor 67(2024) Марковська Любов Георгіївна; Пікуль Марина Олександрівна; Отрощенко Володимир Віталійович; Мельченко Андрій Олегович; Балалаєва Катерина Вікторівна; Markovska Liubov G.; Pikul Maryna O.; Otroshchenko Volodymyr V.; Melchenko Andrii O.; Balalaieva Kateryna V.Числовий експеримент відіграє значну роль при дослідженні характеристик лопаткових машин. Важливим при використанні числового експерименту є його налаштування, проведення тестових задач з метою вибору моделі турбулентної в’язкості та топології розрахункової сітки. Як показав аналіз досліджень, вибір топології сітки і модель турбулентної в’язкості пов’язані. При використанні різних розрахункових сіток і однієї моделі турбулентності для однакової геометричної моделі лопаткової машини і однакових умовах показує різні похибки розрахунку. Тому, для проведення моделювання течії у кожному конкретному випадку необхідно проводити тестування поєднання топології сітки і моделі турбулентної в’язкості. Метою проведеного дослідження є вибір та обґрунтування моделі турбулентної в’язкості та топології розрахункової сітки шляхом проведення тестової задачі моделювання течії у ступені трансзвукового компресора NASA Rotor 67. Об’єктом дослідження виступає одноступеневий трансзвуковий осьовий компресор NASA Rotor 67, який складається з одного робочого колеса. Для проведення дослідження використано метод числового експерименту, метод порівняння, теорія лопаткових машин та теплових двигунів. Моделювання течії проводилось у програмному середовищі Ansys Workbench Student. В роботі тестувалися наступні моделі турбулентної в’язкості: SST, k-ε, k-ω, BSL EARSL. Моделювання течії у Rotor 67 при застосуванні кожної з моделей турбулентної в’язкості тестувалася для семи розрахункових сіток. З метою оптимізації розрахункових ресурсів застосовувалась умова періодичності – моделювання проводилось в одному міжлопатковому каналі з однією лопаткою РК Rotor 67, що дозволило дослідити точність моделювання від грубої розрахункової сітки до дрібної. Тип розрахункової сітки - неструктурована з адаптацією на стінках для урахування особливостей течії у примежовому шарі. Довжина ребра комірки змінювалась від 1 см до 0,225 см. Результати роботи показали, що топологія розрахункової сітки та модель турбулентної в’язкості суттєво впливають на точність моделювання обтікання в лопаткових машинах. Серед досліджуваних топологій розрахункової сітки найвищу точність має сітка з ребром 0,0025м. Для випадку розрахункової сітки з ребром 0,0025м всі досліджувані моделі турбулентної в’язкості мають прийнятну похибку до 5%, але найменшу похибку мають випадки, коли використовується модель турбулентної в’язкості або SST або BSL EARSL.Документ Дослідження зміни величини втомного пошкодження типових зварних конструктивних вузлів вздовж суховантажного судна(2024) Литвиненко Дмитро Юрійович; Щедролосєв Олександр Вікторович; Соценко Владислав Валерійович; Скирда Сергій Павлович; Lytvynenko Dmytro Y.; Shchedrolosiev Oleksandr V.; Sotsenko Vladyslav V.; Skyrda Serhii P.Розроблено стержньові моделі днищового та бортового перекриття універсального суховантажного судна. Виконано розрахунок величин розмахів змінного тиску від дії забортної води та вантажу на корпусні конструкції, а також величин розмахів вертикального хвильового згинального моменту у корпусі судна. Ці навантаження визначені при екcплуатаційній забезпеченості. Розрахунки виконувались відповідно до норм міцності морських суден для перерізів приблизно в середині довжини відсіків 2-5 корпусу суховантажника. В результаті розрахунків було визначено розмах номінальних еквівалентних експлуатаційних напружень, що діяли на конструктивні зварні вузли перетину конструкцій борту та подвійного дна суховантажного судна та вузли перетину повздовжнього ребра жорсткості днища та флору. Такі еквівалентні експлуатаційні номінальні напруження представляють собою комбінацію розмахів напружень від загального повздовжнього згину корпусу судна, згину перекриття та балки, до яких відноситься досліджуваний конструктивний вузол. На базі величин зазначених еквівалентних напружень для вузлів перетину конструкцій борту та подвійного дна і перетину повздовжнього ребра жорсткості днища та флору було визначено параметри довготермінового розподілу номінальних напружень за законом Вейбулла. Ці параметри визначено для середніх перерізів відсіків 2-5 за довжиною судна. Для досліджуваних зварних конструктивних вузлів корпусу суховантажника визначено криві втоми за рекомендаціями Міжнародної асосціації класифікаційних товариств та Міжнародного інституту зварювання. З використанням розрахованих параметрів довготермінового розподілу напружень визначено величини кумулятивного втомного пошкодження досліджуваних конструктивних вузлів, розташованих у середніх перерізах відсіків 2-5 за довжиною судна. Розрахунки втомного пошкодження виконувались за рекомендаціями Міжнародного інституту зварювання, при цьому враховувались два характерних розрахункових стани судна: «судно у повному вантажі» та «судно в баласті». Вплив корозії та ударних навантажень на величину показників втомної міцності не враховувався.