№ 2 (495) 2024

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 15 з 15
  • Документ
    Аналіз особливостей сучасних роботів-маніпуляторів
    (Гельветика, 2024) Угольніков Г. Г.; Недо А. О.; Герасін О. С.; Uholnikov Hennadii H.; Nedo Anton O.; Gerasin Oleksandr S.
    Мета. Метою даної статті є проведення комплексного огляду сучасного стану та перспектив робототехніки у сфері роботів-маніпуляторів, визначення ключових аспектів розвитку технологій у цій галузі, а також виявлення можливих шляхів вирішення існуючих технологічних проблем. Методика. Для досягнення поставленої мети використовувалися методи пошуку науково-технічної літератури, аналізу, класифікації, систематизації та узагальнення наявних даних про робототехнічні рішення. На основі знайдених ключових галузевих публікацій проведено комплексний аналіз особливостей готових проектів сучасних роботів-маніпуляторів. Використовуючи системний підхід, сформовано узагальнену функціональну схему робота-маніпулятора, визначено засоби підвищення ефективності його складових. Виділено основні класифікації роботів за рухомістю, кінематикою та призначенням. Відповідно до класифікацій проведено порівняльний аналіз різних типів роботів, виявлено їх переваги та недоліки. За допомогою методу узагальнення обґрунтовано доцільність подальших досліджень у напрямку роботів-маніпуляторів на підвісних кабельних системах, визначено ключові аспекти, які впливають на розвиток галузі в цілому, ідентифіковані поточні важливі задачі для інженерів та дослідників. Результати. У результаті аналізу були виявлені основні технологічні проблеми у галузі робототехніки, зокрема: інтеграція технологій, безпека використання, продуктивність та енергоефективність. Також були визначені новітні інженерні рішення та технології, які революціонізують цю галузь, такі як: засоби штучного інтелекту, машинне навчання, системи обчислення та Інтернет-речей. Аналіз ключових досягнень та інновацій робототехнічних рішень дав змогу виявити можливості розширення застосувань роботів-маніпуляторів у нові сфери, такі, як сільське господарство, медицина, обслуговування та ін. Практична значимість. Проведений аналіз сприятиме подальшому розвитку сучасних технологій у галузі робототехніки та їх ефективному застосуванню в практиці. Отримані результати можуть бути корисними для фахівців у галузі робототехніки, дослідників, студентів та всіх зацікавлених у цьому напрямку. Вони надають узагальнену картину сучасного стану та напрямків розвитку роботів-маніпуляторів, а також допоможуть визначити можливості застосування цих технологій у практичних сферах, що має важливе значення для подальшого розвитку робототехніки.
  • Документ
    Соціально-економічний феномен – «Українська незламність»: реалії та перспективи для бізнесу у інноваційному та стратегічному аспектах діяльності
    (Гельветика, 2024) Трухачова К. В.; Томашевська В. В.; Trukhahova Kateryna V.; Tomashevska Viktoriia V.
    Одним із головних стратегічних показників внутрішньої і зовнішньої сталості держави є соціально-економічний розвиток її суспільства, що досягається в результаті взаємодії влади, бізнесу і громади, як інструменту волевиявлення людей. У статті представлено теоретичне дослідження соціально-економічного феномену «Українська незламність» у контексті пристосування бізнесу до функціонування під час війни, його соціально-економічні реалії та перспективи у інноваційному та стратегічному аспектах діяльності. Методика. У дослідженні використано такі наукові методи дослідження: теоретичного узагальнення, системного аналізу, абстрактно-логічний аналіз, морфологічний аналіз, систематизація і гносеологічний аналіз. Об’єктом дослідження є процеси формування соціально-економічного феномену «Українська незламність» у контексті пристосування бізнесу до функціонування під час війни, його соціально-економічні реалії та перспективи у інноваційному та стратегічному аспектах діяльності. Предметом дослідження є теоретичні та прикладні аспекти формування соціально-економічного феномену «Українська незламність» у контексті пристосування бізнесу до функціонування під час війни, його соціально-економічні реалії та перспективи у інноваційному та стратегічному аспектах діяльності. Результати. Проаналізовано трактування сутності категорій «національний характер». З’ясовано зміст поняття «соціально-економічний розвиток» та його ознаки. У науковій роботі досліджуються особливості ідентичності української нації та феномен соціально-економічної незламності, що відбився на становленні волонтерського підприємництва. Розглянуто як український бізнес пристосувався до функціонування під час війни, його перспективи у інноваційному та стратегічному аспектах діяльності. Наукова новизна. Поглиблення теоретичних засад ідентифікаційного визначення українського незламного підприємництва як «волонтерського підприємництво» – інноваційна діяльність, сформована на тлі посилення процесів української ідентичності, яка спрямована на забезпечення соціально-економічних потреб і вирішенні суспільних проблем та отримання фінансової вигоди у вигляді прибутку. Практична значимість. Обґрунтування теоретичних положень, викладених в роботі, доведення до рівня практичних рекомендацій які можуть бути використані для подальшого дослідження соціально-економічного феномену «Українська незламність» у контексті пристосування бізнесу до функціонування під час війни, його соціально-економічні реалії та перспективи у інноваційному та стратегічному аспектах діяльності.
  • Документ
    Використання добавки водневмісного газу для поліпшення показників двигуна з іскровим запалюванням за роботи на зрідженому нафтовому газі
    (Гельветика, 2024) Шуба Є. В.; Панін М. І.; Shuba Yevhenii V.; Panin Mykola I.
    Мета. Дослідити вплив добавки водневмісного газу на показники двигуна з іскровим запалюванням, за роботи на зрідженому нафтовому газі в різних швидкісних та навантажувальних режимах. Методика. Експериментальні та розрахунково-теоретичні методи. Результати. Встановлено, що за роботи двигуна на зрідженому нафтовому газі з добавкою водневмісного газу найбільша економія палива спостерігається за роботи двигуна в режимах малих навантажень і за невеликої частоти обертання колінчастого вала. Зокрема за роботи двигуна при різних навантаженнях з частотою 1400 хв-1 годинна витрата палива в середньому зменшується на 8.6 % порівняно з витратою палива за роботи двигуна без добавки Н2/О2, за роботи з частотою 5000 хв-1 – в середньому на 4 %. За роботи двигуна без навантаження в різних швидкісних режимах (від 1400 до 5000 хв-1) витрата палива знижується в середньому на 9.9 %. При збільшенні навантаження економія палива знижується до 4.2 % за роботи з навантаженням 100 Н∙м. Концентрації СО знижуються в середньому на 7.7–19.8 %. Концентрації незгорілих вуглеводнів CmHn знижу ються в середньому на 6.8–11.2 %. За роботи двигуна з добавкою водневмісного газу концентрації оксидів азоту NOx зростають в середньому на 7.7 % у всьому діапазоні швидкісних та навантажувальних режимів. Наукова новизна. Встановлено, що добавка водневмісного газу приводить до поліпшення паливної економічності та зниження концентрацій продуктів неповного згорання у відпрацьованих газах двигуна з іскровим запалюванням за роботи на зрідженому нафтовому газі в різних швидкісних та навантажувальних режимах. Практична значимість. Практичну значимість одержаних результатів становлять поліноміальні залежності, що дозволяють визначити вплив добавки водневмісного газу на паливо-економічні та екологічні показники двигуна в широких межах швидкісних і навантажувальних режимів.
  • Документ
    Можливості використання аміаку в гібридних енергетичних системах з твердооксидними паливними елементами
    (Гельветика, 2024) Сербін С. І.; Бурунсуз О. А.; Serbin Serhiy I.; Burunsuz Oleksandr A.
    Стаття присвячена розробці декарбонізованої енергетичної системи, що працює на аміаку та складається з твердооксидних паливних елементів та газової турбіни. Метою роботи є теоретичні дослідження ефективності гібридної системи для виробництва електричної та теплової енергії, що працює на аміаку і складається з твердооксидних паливних елементів і газової турбіни. Методика. Для підвищення ККД гібридної системи з твердоксидними паливними елементами і газовою турбіною, що працює на аміаку, запропоновано ускладнення теплової схеми системи впорскуванням водяної пари в камеру згоряння газотурбінного двигуна. За рахунок подачі перегрітої пари в камеру згоряння отримано покращення ефективних показників установки. Проведено термогазодинамічні розрахунки теплової схеми, вибрано раціональні параметри газотурбінного блоку, який використовується для утилізації відхідних газів паливних елементів та збільшення ефективного ККД установки, працюючої на аміаку. Наукова новизна. Вперше запропоновано схему перспективної електростанції, що працює на аміаку та використовує стеки твердооксидних паливних елементів, а також контактний газотурбінний агрегат з перерозширенням. Отримано раціональні параметри газотурбінної частини гібридної енергетичної системи, а саме міри підвищення тиску в компресорі та ексгаустері, які дозволяють збільшити його питому потужність. Отримані результати визначили напрямки покращення перспективних енергетичних систем з паливними елементами та газовими турбінами, що працюють на аміаку, розширили уявлення про процеси, які обумовлюють процеси перетворення енергії в подібних системах. Практична значимість. Доведено перспективність використання газотурбінного циклу з впорскуванням водяної пари в камеру згоряння для утилізації теплоти відхідних газів паливних елементів, які працюють на аміаку, а також підвищення ефективності енергосистеми. Показано, що використання контактного газотурбінного агрегату з турбіною перерозширення дозволяє досягти загальної ефективності комплексу 60,62 % при робочій температурі паливних елементів 1190 K та їх ККД 43,76 %. Це дасть змогу створити високоефективні декарбонізовані енергетичні системи суднового та стаціонарного призначення.
  • Документ
    Розроблення моделей та методів інформаційної технології моніторингу просторово-розподілених надзвичайних ситуацій в геосистемах природного характеру
    (Гельветика, 2024) Прачик В. В.; Ляшенко О. М.; Prachik Vitor V.; Liashenko Olena M.
    Метою роботи є розроблення моделей та методів інформаційної технології моніторингу просторово-розподілених надзвичайних ситуацій в геосистемах природного характеру. В роботі описано основні функціональні завдання ІТ- моніторингу НС та основні завдання супутникового моніторингу НС. Описано методи розпізнавання супутникових знімків високої роздільної здатності на основі технології комп’ютерного зору. Методика. При розробці ІТ-моніторингу НС були використані методи сегментації зображень, методи відновлення та реконструкції зображень, градієнтний метод, метод контрастування або метод просторового диференціювання. Результати. Проведено аналіз основних тенденцій розвитку ІТ-моніторингу НС. Визначено основні функціональні можливості та принципи роботи таких ІТ. Виявлено сучасні тенденції побудови, розвитку та застосування таких ІТ. Наукова новизна. Вирішено актуальне науково-практичне завдання, що полягає в теоретико-методологічному обґрунтуванні підходів та принципів побудови ІТ- моніторингу НС. Побудовано модель виділення зовнішніх кордонів лісових пожеж на супутникових зображеннях на основі методів комп’ютерного зору, включаючи виявлення джерел вогню та диму, вдосконалено метод сегментації зображень, що полягає у виділенні на зображенні областей, кожна з яких відповідає певній ознаці, вдосконалено метод бінарної сегментації, який полягає у виділенні області пікселів, що належать до одного класу. Практична значимість. Полягає в можливості застосування теоретико-методологічних підходів і висновків, отриманих в межах роботи для розробки та впровадження ІТ-моніторингу НС. Отримані результати є певним внеском у розвиток математичного апарату аналізу та розпізнавання зображень на супутникових знімках, теорії розпізнавання образів та класифікації об’єктів. Цільовий характер, спрямованість на конкретні завдання моніторингу НС в геосистемах природного характеру, завершеність розробок зумовили практичну значущість результатів дослідження і рекомендацій щодо їхнього використання.
  • Документ
    Визначення теплопровідності композиційних матеріалів з поліетиленовою матрицею методами молекулярної динаміки
    (Гельветика, 2024) Омельчук І. В.; Карвацький А. Я.; Omelchuk Iryna V.; Karvatskii Anton Ya.
    Відомо, що створення нових композиційних матеріалів класичними методами є складною задачею, що пов’язана зі значними витратами матеріальних і часових ресурсів. Тому виникає потреба у застосуванні альтернативних підходів, до яких належать методи молекулярної динаміки (МД), що є потужним інструментом для теоретичного дослідження фізичних властивостей полімерних композиційних матеріалів ще на етапі їх розробки, тобто без створення експериментальних зразків. Мета. Визначення ефективної теплопровідності полімерних композиційних матеріалів з поліетиленовою (polyethylene (PE)) матрицею і армуючими наповнювачами із вуглецевих нанотрубок (carbon nanotubes (CNT) і графену (graphene (GR)) з використанням МД моделювання. Методика. У роботі використано метод Green–Kubo з рівноважним підходом МД, за яким тензор другого рангу теплопровідності молекулярної системи визначається за флуктуаційно-дисипаційною теоремою, в якій поєднується середнє значення за ансамблем автокореляції теплового потоку з теплопровідністю. Результати. З використанням LAMMPS здійснено МД моделювання ефективної теплопровідності – ¬eff молекулярних систем PE-pure і нанокомпозитів PE-CNT, PE-GR за різної об’ємної частки наповнювача – ¬ на інтервалі температур (275–350) К. Достовірність отриманих результатів МД підтверджено верифікацією через порівняння поточних даних теплопровідності PE-pure з експериментом. Показано, що різниця між експериментом і даними МД моделювання становить: за температури 275 К – - 4,9 %, а за 350 К – ¬ 0,8 % і залежність ¬eff T має спадаючий характер з ростом температури як і в експерименті. Також виконано порівняння даних МД моделювання ефективної теплопровідності PE-CNT і PE-GR з відповідними даними розрахованими за теоретичними залежностями для полімерних композиційних матеріалів. Встановлено, що теоретичні залежності дають занижені на (7–27) % значення ефективної теплопровідності порівняно з МД моделюванням. Наукова новизна. Отримано функціональні залежності ефективної теплопровідності PE-pure, PE-CNT і PE-GR від температури на інтервалі (275–325) К та різної об’ємної частки наповнювачів та залежності ¬ – eff за температури 293 К для PE-CNT і PE-GR. Практична значимість. Отримані дані з ефективної теплопровідності нанокомпозитів PE-CNT і PE-GR потрібні для розв’язання задач теплового стану та незв’язаної термопружності в умовах експлуатації виробів з нанокомпозиційних матеріалів в континуальному наближенні.
  • Документ
    Модульно-понтонна система на основі пневматичних балонів
    (Гельветика, 2024) Морозов О. О.; Морозов К. О.; Morozov Oleksii A.; Morozov Kostyantyn О.
    Мета. Визначення можливості використовування модулів-понтонів на основі пневматичних балонів з ПВХ-тканини у якості базового елементу пасажирського судна з аутригерами для маршруту «Очаків–Кінбрунська Коса» та річкового вантажного порому або моста-стрічки. Методика. Застосовано методи теорії і проектування суден, аналізу і статистики. Результати. Було проведено проектний аналіз модуля-понтону зі сталі та з пневматичних балонів з ПВЗ тканини. На основі отриманих даних було визначено, що застосування модулів-понтонів, у конструкції пасажирського елементу пасажирського судна з аутригерами для маршруту «Очаків–Кінбрунська Коса» та річкового вантажного порому або моста-стрічки є доцільним. Наукова новизна. Вперше узагальнені та проаналізовані дані модулів-понтонів зі сталі та на основі пневматичних балонів. Практичне значення. Для подолання «хвильового бар’єру» необхідно знижувати масу корпусу судна що в вочевидь зменшує осадку. Впровадження модульного проектування та будівництва суден, передбачає можливість зміни як призначення судна, так і його основних характеристик. Масагабритні характеристики модуля-понтона на основі пневматичних балонів значно ліпші ніж у модуля-понтону зі сталі. Застосування модуля-понтона на основі пневматичних балонів, у конструкції модульно-понтонного судна з аутригерами, річкового вантажного порому або моста-стрічки є раціональним, та дозволить швидко адаптуватись до значних коливань пасажиропотоку та значно розширить експлуатаційні можливості. Пасажирський салон є роз’ємною несучою конструкцією-модулем і також є змінною конструкцією. У якості двигуна та рушія для пасажирського судна з аутригерами прибережного району плавання визначено підвісний двигун.
  • Документ
    Improved method of calculation of air coolers for ship refrigeration systems
    (Гельветика, 2024) Lytosh Olena V.; Литош О. В.
    Запропоновано уточнену методику теплового розрахунку хладонових повітроохолоджувачів, що враховує особливості експлуатації суднових систем рефрижерації. Особливості умов експлуатації річкового та морського флоту України висувають підвищені вимоги до системи рефрижерації, що забезпечує оптимальні режими перевезення вантажів, що швидко псуються, зберігання продуктів харчування для пасажирів та екіпажів суден та створення комфортних умов у суднових приміщеннях. Ефективність роботи систем рефрижерації багато в чому залежить від енергетичних втрат від зовнішньої незворотності, зумовлених кінцевими різницями температур в охолоджувальних приладах – хладонових охолоджувачах повітря, а останні – від інтенсивності теплоперенесення між повітрям, яке охолоджується і киплячим хлодоном. Аналіз умов експлуатації низькотемпературних охолоджувачів повітря, практики їх проектування, результатів теоретичних та експериментальних досліджень теплообміну в низькотемпературних охолоджувачах повітря показав, що однією з основних тенденцій у їх вдосконаленні є: поліпшення якості проектування та виготовлення шляхом проведення дослідницьких робіт, удосконалення методів розрахунку, застосування нових технологій. Метою дослідження є узагальнення власних дослідних даних по тепловіддачі на ребристій поверхні охолоджувачів повітря і при внутрішньотрубному низькотемпературному кипінні холодоагенту та уточнення методики теплового розрахунку повітроохолоджувачів, що враховує особливості експлуатації суднових систем рефрижерації. Запропоновано розрахункові залежності для визначення коефіцієнта тепловіддачі від повітря до трубно-пластинчастої поверхні з кроком ребер 3...6 мм, характерним для охолоджувачів повітря суднових систем рефрижерації. На основі результатів власних експериментальних досліджень уточнено рівняння для визначення коефіцієнта тепловіддачі при низькотемпературному кипінні хладону в горизонтальних трубках суднових охолоджувачах повітря та запропонована напівемпірична залежність, що узагальнює дослідні дані та враховує вплив масла на тепловіддачу при кипінні. Запропоновані рівняння для обчислення зовнішнього (від повітря до зовнішньої ребристої поверхні) та внутрішнього (при низькотемпературному кипінні холодоагенту) теплообміну використані в уточненій методиці теплового розрахунку охолоджувачів повітря, що враховує особливості експлуатації суднових систем рефрижерації (підвищений крок ребра і знижена температура кипіння).
  • Документ
    Дослідження аеродинамічної моделі типу «літаюче крило» засобами кінцево-елементного аналізу
    (Гельветика, 2024) Колісніченко С. Ф.; Рагулін С. В.; Kolesnychenko Stanislav F.; Rahulin Serhii V.
    З кожним роком все більше і більше галузей відкривають нові шляхи використання безпілотних літальних апаратів. Безпілотні літальні апарати знаходять широке застосування в різних сферах. Зокрема, застосування безпілотних літальних апаратів в специфічних сферах вимагає особливих зовнішніх форм. Так наприклад, використання відповідних аеродинамічних схем для зменшення відбивання радіохвиль, також для виконання авіаційно-хімічних робіт. Однією з поширених схем, що забезпечує невеликі і рівномірні індуктивні швидкості, що зменшує інтенсивність кінцевих вихорів, є схема безпілотного літаючого апарату типу «літаюче крило». Аеродинамічна схема «літаюче крило» є доволі перспективною для виконання авіаційно-хімічних робіт. Переваги, які вона має, позитивно впливають на якість робіт, які виконуються. Переваги схеми «літаюче крило» найбільш ясно виступають саме у важких літальних апаратах: зменшення опору, зменшення ваги, усунення можливості вібрації та бафтингу хвостового оперення. Особливість безхвостих літальних апаратів полягає в поздовжній стійкості, балансуванні, а також шляховій стійкості та керованості в горизонтальній площині, що досягаються без хвостового оперення. Однак негативним є те, що при високих аеродинамічних якостях дана схема має суттєві недоліки щодо забезпечення динамічних характеристик, тобто стійкості і керованості. Основними завданнями дослідження є визначення загальних аеродинамічних характеристик літального апарату типу «літаюче крило». Також потрібно провести порівняльний аналіз динамічних характеристик літальних апаратів нормальної схеми зі схемою «літаюче крило». Визначення аеродинамічних параметрів в різних режимах обтікання проводилось за допомогою методу кінцево-елементного аналізу. В роботі використовувалися такі методи дослідження як порівняльний аналіз, узагальнення, систематизація та синтез, математичне та комп'ютерне моделювання з використанням пакета програм кінцево-елементного аналізу ANSYS.
  • Документ
    Підвищення точності стабілізації швидкості руху автономного ненаселеного підводного апарата при траєкторному русі
    (Гельветика, 2024) Грудініна Г. С.; Hrudinina Hanna S.
    Мета. Метою даної роботи є визначення актуальності синтезу системи керування підвищеної точності для автономного ненаселеного підводного апарату (АНПА) малого класу. Методика. В роботі пропонується застосування методів математичного моделювання просторового руху підводного апарата, з урахуванням гідродинамічних характеристик рушійно-кермового пристрою (РКП). Рух АНПА розглядається відповідно до законів механіки твердого тіла в тривимірному просторі з шістьма ступенями свободи. Три з них характеризують лінійні переміщення центра маси, інші три – обертання твердого тіла відносно центра маси. Математичне моделювання динаміки АНПА включає перетворення координат векторів, які використовуються у математичних моделях його складових елементів, між базисами системи координат на кожній ітерації обчислення. Результати. Обгрунтовано вибір обраного для дослідження типу рушійно-кермового пристрою, представленим в роботі аналізом автономних підводних апаратів, що виробляються на даний час різними світовими виробниками. В роботі представлено класифікацію автономних ненаселених підводних апаратів за масою та конструкцією корпусу. За проведеним оглядом місій, що виконують за допомогою даних апаратів, підкреслено необхідність вирішення завдання підвищення точності стабілізації швидкості руху АНПА. Засобами CFD- моделювання визначені залежності гідродинамічних сил та моментів від геометричних, кінематичних та конструктивних характеристик РКП. Наукова новизна. В роботі запропоновано використання математичних моделей елементів органів керування АНПА, для синтезу системи автоматичного керування швидкістю руху апарата. А саме, системи рушійно-кермового пристрою, що складається з двигуна постійного струму, валопроводу, гребного гвинта в напрямній або поворотній насадці. Для створення достовірної математичної моделі динаміки АБПА з конкретним РКП фірми Tecnadyne, було застосовано CFD-моделювання з розробкою 3D-моделі рушія в CAD SolіdWorks. Практична значимість. Обраний в роботі тип РКП є найбільш поширеним в малому класі апаратів, який є найбільш застосованим, як для наукових, так і виробничих потреб. В досліджені використано рушії різних типів від компанії Tecnadyne. Рушії даної фірми використовуються для підводних апаратів, що виготовляються в Україні на даний час.
  • Документ
    Розроблення моделі сегментації лісових пожеж на супутникових знімках із застосування нейромережевих технологій
    (Гельветика, 2024) Головіна Н. В.; Holovina Nadiia V.
    У статті розглянуто дослідження та розроблення моделі сегментації лісових пожеж на супутникових знімках із застосуванням нейромережевих технологій. Було зазначено, що лісові пожежі є великою проблемою в Україні, викликаючи сотні тисяч катастрофічних ситуацій щорічно. Для боротьби з цією проблемою важливо мати ефективні системи моніторингу та попередження лісових пожеж. Дослідження виконано з використанням знімків з відкритих джерел NASA Earth Observatory. Для обробки та аналізу супутникових зображень використано бібліотеки Python: Keras, TensorFlow, PyTorch. За допомогою методів моделювання спроєктовано архітектуру системи та показано варіанти використання. Для побудови діаграм використано безкоштовний веб-сервіс LucidChart. Для проведення дослідження використано такі методи: аналіз літературних джерел, збір та підготовка даних, розробка нейромережевої моделі, оцінка та впровадження моделі. У статті було наведено дослідження ДСНС України з проблемою лісових пожеж. Було виявлено критичні показники, які свідчать про необхідність розробки спеціальної системи підтримки прийняття рішень для зниження ризиків катастрофічних ситуацій. У статті розглядаються результати розробки архітектури нейронної мережі. Розглянуто процес обробки зображення, враховуючи ключові аспекти, що впливають на виявлення вогню. Для цього були використані такі методи: фільтрація шуму, сегментація зображення, виявлення країв, перетворення кольору, порогове значення, виявлення ключових точок. Було наведено та досліджено різні аспекти оцінки зображень: видалення шумів за допомогою різноманітних методів, сегментація зображення, трансформація кольору, виявлення країв, виділення ключових точок, орієнтація зображення. Детально описано роботу алгоритмів та наведено результати наочно. На результатах оцінки зображень побудовано алгоритм навчання згорткової нейронної мережі. Наведено базову функцію. Показано результати роботи алгоритму навченої згорткової мережі для виявлення лісових пожеж. На основі прогнозів цієї моделі на невидимому наборі тестових даних оцінена точність моделі становить 92 %, що підтверджує гіпотезу про те, що поєднання всіх функцій виявляється більш ефективним при виявленні всіх пожеж. Результати роботи алгоритму використано для побудови СППР для моніторингу та попередження лісових пожеж в Україні.
  • Документ
    Маркетингове забезпечення діяльності аграрних підприємств в умовах невизначеності
    (Гельветика, 2024) Герчанівська С. В.; Гурська І. С.; Gerchanivska Svitlana V.; Hurska Iryna S.
    Мета. Метою статті є дослідження та обґрунтування теоретичних і практичних аспектів маркетингового забезпечення діяльності аграрних підприємств в умовах сучасних викликів. Методика. У процесі дослідження використано фундаментальні положення маркетингу, наукові праці вітчизняних і зарубіжних учених з проблем маркетингової діяльності сільськогосподарських підприємств. Також використані загальнонаукові та спеціальні методи: діалектичний, аналізу та синтезу, узагальнення, графічний. Результати. Повномасштабне вторгнення російських військ в Україну зумовило нові виклики перед сільськогосподарськими підприємствами: пошкодження виробничої інфраструктури, дефіцит техніки, робочої сили, неможливість забезпечення безпечних умов праці для працівників, порушення логістичних ланцюгів тощо. Визначено, що забезпечення маркетингової діяльності підприємств аграрного бізнесу полягає в сукупності та проведенні маркетингових заходів на основі дослідження ринку, оцінки ринкових можливостей, створення комплексу маркетингу, маючи за кінцеву мету досягнення внутрішньо-системних та загальносистемних цілей. Встановлено, що маркетинговими методами забезпечення діяльності аграрних підприємств в умовах невизначеності є комплекс маркетингових етапів, які класифікуються за виконуваними функціями: маркетингове дослідження, сегментація та позиціювання, комплекс маркетингу, планування, контроль. Розроблено модель маркетингової діяльності сільськогосподарських підприємств, яка забезпечить їх ефективну діяльність на ринку. Обґрунтовано схему маркетингового дослідження ринку агропродовольчої продукції, що дасть змогу підприємству розробити оптимальну стратегію, тактику поведінки на ринку. Запропоновано напрями удосконалення елементів комплексу маркетингу для аграрних підприємств. Наукова новизна. Набуло подальшого розвитку тлумачення суті маркетингового забезпечення діяльності аграрних підприємств. Удосконалено модель маркетингової діяльності сільськогосподарських підприємств, схему дослідження ринку агропродовольчої продукції. Практична цінність. Отриманні результати представляють інформаційну основу прийняття аграрними підприємствами обґрунтованих маркетингових рішень щодо підвищення ефективності їх функціонування.
  • Документ
    Дослідження енергоефективності багатоквартирного будинку старої забудови з частково проведеною термомодернізацією
    (2024) Димо Б. В.; Анастасенко С. М.; Голеншин В. В.; Dymo Borys V.; Anastasenko Serhii M.; Holenshyn Volodymyr V.
    Житлово-комунальне господарство України є енерговитратним. Термомодернізація старого житлового фонду може бути ключовим напрямком енергозбереження в галузі та може продовжити на 20–30 років життєвий цикл існуючого житла поряд із введенням нового. Мета. Метою роботи є систематизація даних обліку та спостереження споживання теплової енергії та енергоносіїв на прикладі багатоквартирного будинку старої забудови та дослідження його енергоефективності з урахуванням частково проведеної термомодернізації. У якості об’єкту для дослідження обрано п’ятиповерховий житловий будинок, побудований у м. Миколаїв у 1973 році. Методика. В роботі використані методи аналізу та синтезу даних обліку теплової енергії та спостережень та проведено експериментальне дослідження теплових втрат від огороджувальних конструкцій та розподільчих трубопроводів системи опалення будинку. Досліджено ефективність елеваторного вузла системи опалення. Встановлені середнерічні значення теплової потужності та питомих витрат теплової енергії системи опалення, що складали за роками від 80 до 133 (кВтˑгод)/м2 і свідчать про досягнутий рівень енергозбереження часткової термомодернізації будинку. Встановлення у 2009 році лічильника теплової енергії призвело до значної економії коштів власників житла, яка складає в останні роки не менш 40 % від затвердженого ПАО «Миколаївоблтеплоенерго» тарифу для будинків без обліку теплової енергії. Результати. Проведено тепловізійне обстеження огороджувальних конструкцій та розподільчих трубопроводів будинку та виявлені міста теплових відмов. Наукова новизна. Розроблено нову методику розрахунку теплових втрат трубопроводів системи опалення. За методикою розраховано величину теплових втрат від розподільчих трубопроводів, що склала 12 % від теплової потужності системи опалення. Практична значимість. Результати роботи, зокрема дані багаторічного обліку теплової енергії, методика розрахунку теплових втрат та результати тепловізійного обстеження, можуть бути використані при термомодернізаціїї житла, визначенні пріоритетів та етапів ії проведення.
  • Документ
    Наукова школа підводної техніки Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова: історія створення, здобутки та сучасні задачі
    (2024) Буруніна Ж. Ю.; Надточій В. А.; Burunina Zhanna Yu.; Nadtochii Viktor A.
    Надано відомості про діяльність вітчизняної наукової школи підводної техніки від початку її заснування професором Александровим М. М. і закінчуючи формулюванням задач, актуальних для України на поточний час. Наведено відомості про діяльність колективу наукової школи у напрямках розвитку теорії проектування засобів морської робототехніки, проектування та будівництва нових типів підводної техніки та організації та проведення морських експедицій з застосуванням новостворених підводних апаратів. Наведено перелік ненаселених підводних апаратів, які було розроблено і побудовано на етапі започаткування наукової школи, у роки її розвитку в умовах мирного часу та у період воєнного стану. Висвітлено результати діяльності наукової школи у напрямку підготовки наукових кадрів та видання наукової монографічної та періодичної літератури. Наведено відомості про найбільш вагомі теоретичні досягнення наукової школи щодо створення теорії проектування підводних апаратів-роботів на засадах системного підходу та розвиток теорії автоматичного керуван ня рухом підводних комплексів з гнучкими зв’язками, зокрема, в умовах невизначеності власних параметрів та зовнішніх збурень, а також розвиток теоретичних основ управління проектами створення та застосування підводних апаратів-роботів. Наведено відомості про найбільш вагомі практичні досягнення наукової школи у напрямку проектування, будівництва, морських натурних випробувань новітніх засобів підводної техніки, про організацію і проведення морських та річкових роботизованих експедицій з пошуку та обстеження підводних потенційно небезпечних об’єктів та затонулих суден. Надані відомості про першочергові завдання наукової школи у період воєнного стану, зокрема про продовження підготовки наукових кадрів вищої кваліфікації та про гуманітарне розмінування мілководних акваторій. Запропоновано гуманітарне розмінування вказаних акваторій виконувати з максимально можливим використанням засобів морської робототехніки у напрямках розмінування прибережних морських транспортних шляхів, розмінування акваторій для рибальства та розмінування акваторій рекреаційних берегових зон.
  • Документ
    Обґрунтування проектних характеристик автономних річкових катерів
    (2024) Бондаренко О. В.; Ястреба О. П.; Bondarenko Oleksandr V.; Yastreba Oleksii P.
    В умовах військової агресії Російської Федерації проти України для протистояння противнику на річці Дніпро важливе значення мають автономні малі надводні катери різного призначення (дрони). Завдяки таким катерам можна вирішувати різноманітні задачі: від проведення розвідки до нанесення вогневого враження до спостережних пунктах противника. У той же час проведений аналіз показує, що в Україні відсутні проектні рішення щодо автономних малих надводних річкових дронів. У більшості випадків зараз вирішення цих задач виконується із застосуванням саморобних дронів, ефективність яких є досить низькою. Комплексне вирішення поставлених задач можливо лише із застосуванням спеціально спроєктованих дронів, тактико-технічні характеристики яких потрібно оптимізувати під поставлені задачі, умови експлуатації. Тому метою даної статті є розробка лінійки проектів річкових надводних дронів. Методика. Вибір оптимальних тактико-технічних характеристик автономних малих надводних річкових дронів виконано за допомогою сучасних методів оптимізації із застосуванням методології параметричного моделювання та розроблених авторами математичних моделей якостей річкових катерів. Результати. Проаналізовано сучасний стан розробок та технічні характеристики річкових надводних без екіпажних катерів. Вказано на особливості їх експлуатації та основні місії. Запропоновано лінійка концептуальних проектів малих річкових надводних без екіпажних катерів. Наукова новизна даної роботи полягає в тому, що вибір раціонального кількісного та якісного складу автономних малих надводних річкових дронів та їх тактико-технічних характеристик проведено шляхом моделювання основних місій дронів, а оцінювання ефективності їх застосування – з урахуванням протидії противника. Практична значимість. Отримані результати сприяють підвищенню рівня обороноздатності України, оскільки побудова запропонованих проектів автономних малих надводних річкових дронів дасть змогу застосовувати їх для виконання різноманітних місій, пов’язаних в період війни зі знищенням ворожих човнів, розвідкою та знищенням інженерно-загороджувальних споруд та прибережної інфраструктури, висадкою невеликих груп для виконання задач у тилу противника та інших задач. У післявоєнний період автономні малі надводні річкові дрони можуть бути використані для розмінування, проведення екологічного контролю та моніторингу навколишнього середовища, прибирання сміття у водоймах тощо.