Визначення типу пасажирського судна для маршруту "Очаків – Кінбурнська Коса"
Вантажиться...
Дата
2022
Автори
Слободян, С. О.
Морозов, О. О.
Slobodyan, Sergey O.
Morozov, Oleksii A.
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Метою статті є визначення архітектурно-конструктивного типу пасажирського судна прибережного плавання для маршруту «Очаків – Кінбурнська коса». Методика. Застосовано методи теорії та проєктування суден, аналізу й статистики. Результати. Проведено аналіз проєктних та експлуатаційних характеристик різних типів багатокорпусних суден. На підставі цього аналізу визначено архітектурно-конструктивний тип пасажирського судна прибережного плавання для маршруту «Очаків – Кінбурнська коса». Наукова новизна. Уперше узагальнені та проаналізовані дані щодо морехідних якостей, проєктних та експлуатаційних характеристик багатокорпусних суден різних типів, а також визначено архітектурно-конструктивний тип пасажирського судна прибережного плавання для маршруту «Очаків – Кінбурнська коса». Практичне значення. На основі узагальнених емпіричних і теоретичних даних, отриманих у процесі проєктування та експлуатації різних типів пасажирських суден, визначено, що необхідно прагнути до збільшення відношення L/B, зменшення осадки d, а також до відносної швидкості Frl>0,6. Здійснено порівняння навантаження мас однокорпусного пасажирського судна проєкту Р51 та катамарану Р132, у результаті якого визначено, що металоємність катамарана може перевищувати металоємність однокорпусного судна вдвічі. Наведені дані зіставлення значень опору катамарана, головні елементи якого вибрані для заданого швидкісного режиму руху, та порівняльного однокорпусного судна, ширина якого дорівнює сумарній ширині обох корпусів катамарана. Це не може бути коректним під час зіставлення й визначення переваг тієї чи іншої схеми в оцінці ходовості, тому що головні розміри такого однокорпусного судна можуть значно відрізнятися від рекомендованих для вибраного швидкісного режиму. Таким чином, катамаран не має переваги в ходовості як у водотоннажному, так і в перехідному режимі руху порівняно з однокорпусним судном. Також визначено, що судно з аутригерами, за аналогією з вітрильними тримаранами, є оптимальним типом судна під час руху у водотоннажному й перехідному режимах, які до того ж мають
можливість висаджувати пасажирів на необладнане узбережжя, є оптимальним архітектурно-конструктивним типом для пасажирського судна прибережного плавання для маршруту «Очаків – Кінбурнська коса». Крім вказаного маршруту, таке судно може використовуватися й на інших прибережних або річкових маршрутах. Авторами статті наведено загальний вигляд такого судна. Для визначення оптимальних головних елементів вирішено оптимізаційне завдання, однак у межах представленої статті воно не розглядається.
Опис
Слободян, С. О. Визначення типу пасажирського судна для маршруту "Очаків – Кінбурнська Коса" = Determining the type of passenger vessel for the route "Ochakiv – Kinburn Spit" / С. О. Слободян, О. О. Морозов // Зб. наук. пр. НУК. – Миколаїв : НУК, 2022. – № 1 (488). – С. 12–18.
Ключові слова
архітектурно-конструктивний тип, Очаків-Кінбурнська Коса, пасажирське судно прибережного плавання, однокорпусне судно, катамаран, вітрильний тримаран, судно з аутригерами, architectural-constructive type, Ochakiv-Kinburn Spit, coastal passenger vessel, monohull vessels, catamaran, sailing trimaran, outrigger vessel